Nieuws Mens en Macht

Truckers leiden steeds breder verzet tegen coronamaatregelen

Truckers in opstand
💨

Datum: 5 februari 2022
Mens en Macht

Van onze redacteuren


Protesten tegen het coronabeleid breiden zich uit. In heel Nederland vinden fakkeloptochten plaats. De demonstraties worden groter. Ook in andere Europese landen groeit het verzet. In Duitsland vonden op één avond duizend protestwandelingen plaats. In Canada geven de truckers de toon aan. Ook in de Verenigde Staten bereiden truckers een ‘freedom convoy’ voor. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs organiseren een landelijke actie voor zaterdag 12 februari.

Op het Olderhoofsterkerkhof in Leeuwarden verzamelden om 9 uur ’s ochtends al tientallen vrachtwagens, busjes en auto’s. Ze rijden de rest van de dag langs de elf steden van de Elfstedentocht. Onderweg staan er toeschouwers langs de kant om de stoet aan te moedigen en zelfs de landelijke media zijn aanwezig.

In Waalwijk staat een groep supporters met vlaggen en borden op de brug boven de snelweg om het Brabantse ‘convoy’ toe te juichen. “Ze mogen nog wel leren om dichter bij elkaar te blijven rijden”, merkt een toeschouwer op. In Zuid-Holland was er ook nog wat meer ruimte voor verbetering tijdens de route via Kijkduin naar Den Haag. Een aantal auto’s waren bij het eerste kruispunt de stoet al kwijtgeraakt en door de rotondes en stoplichten in de binnenstad waren er maar drie auto’s die toeterend de eindstreep bereikten.

Hans van Drenth was met zijn transportbedrijf ook één van de organisatoren van het Vrijheidskonvooi dat de route van de Elfstedentocht reed. Op de truck van Van Drenth prijkt een poster van ‘The Great Reset’ waar Mark Rutte en Sigrid Kaag als handlangers staan afgebeeld van Klaus Schwab van het World Economic Forum, die als James-Bond-boef op de achtergrond loert. Op zaterdagavond hadden Friese vrachtwagenchauffeurs de koppen bij elkaar gestoken omdat zij naar eigen zeggen: “klaar met die QR-codes”waren.

Van Drenth rijdt met zijn vrachtbedrijf voor tachtig procent ritten op Frankrijk. “Je moet die Franse chauffeurs eens horen over Macron… Ze weten in Frankrijk dat de chauffeurs het land kunnen platleggen. Je hebt daar helemaal geen gezeur met toegang tot chauffeurscafés en bent overal zonder QR welkom. In België is het een ellende met die QR-codes, je komt gewoon nergens in. We hebben geen tijd om ons met de politiek te bemoeien, maar wilden graag laten zien welke overlast wij door dat QR-beleid ondervinden.”

De chauffeurs van Nederland kunnen een flinke druk uitoefenen. Volgens Van Drenth waren er tien jaar geleden al zo’n tachtigduizend vrachtrijders geregistreerd. “Bij Vrouwenparochie en Sint Anna Parochie in Noord-Friesland waren hele dorpen uitgelopen om ons op te wachten”, zegt Van Drenth. “Er was een spontaan vrijheidsfeest ontstaan, mensen stonden ons met gebalde vuist langs de weg toe te juichen, alsof wij bevrijders waren.”

Toch denkt Van Drenth dat het nog te vroeg is voor de massa wakker wordt. Dat komt door “dat verrekte kastje in de kamer, de televisie in huis”, stelt hij. ‘De meeste mensen maken de koppeling nog niet tussen de invoering van de QR en toegang tot het economisch verkeer, dat dit blijvende maatregelen zijn. Ze willen nog geloven dat het voor medische redenen is. Maar je ziet al dat de ING de koppeling maakt tussen bankgegevens, medische gegevens en QR. Als bij de rest doordringt dat dit de ware bedoeling is kan het snel gaan.”

Trucker Ton, die met zeecontainers rijdt, wil ook niets liever dan “terug naar normaal”. Hij draagt geen mondkapjes en wil zich niet laten vaccineren. “Mijn werkgever vroeg, ben je geprikt? Nee? Dat kun je niet naar Duitsland.” Ton vindt dat voor zichzelf niet zo’n probleem. Maar hij maakt zich wel zorgen om zijn kinderen en kleinkinderen. “Ik wil desnoods mijn leven geven om ervoor te zorgen dat de QR-code wordt afgeschaft. Ik heb geen angst”, voegt hij hier aan toe. “Ik ben veteraan, ik heb gediend in Libanon. Daar stond ik tussen de strijdende partijen.”

Ton constateert wel een probleem: de meeste chauffeurs in Nederland rijden voor een baas. “Er zijn maar weinig eigen rijders, minder dan 10% denk ik. Als je voor een baas rijdt, kun je niet zo makkelijk in een konvooi mee gaan rijden. In Canada ligt dat heel anders.”

Nu de testritten in de provincies zijn geweest, is het tijd voor fase twee, zegt Gerard van Convoy NL. Op 12 februari wil Convoy NL met zoveel mogelijk vrachtwagens, tractoren en auto’s vanuit alle provincies naar een centraal punt gaan rijden. Misschien wel al Den Haag, maar dat is nog onduidelijk. De mensen achter Convoy NL willen namelijk wel dat er genoeg chauffeurs bereid zijn om te blijven bivakkeren op het Binnenhof. Ze willen daar blijven totdat alle maatregelen opgeschort zijn.

Ze staan er niet alleen voor. In de rest van Europa zijn er soortgelijke plannen. Op 7 februari willen truckers uit onder andere Italië, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk naar hun eigen hoofdstad gaan rijden. Dit alles ter voorbereiding op een groot Europees konvooi, waarschijnlijk op 14 februari, waarbij vrachtwagenchauffeurs vanuit heel Europa naar Brussel willen gaan rijden.

Het begon in Canada

Directe aanleiding voor het truckersprotest in Canada was een vaccinatieplicht voor vrachtwagen-chauffeurs die de grens tussen de VS en Canada willen passeren, maar de actie is uitgegroeid tot een algemene demonstratie tegen alle vrijheidsbeperkende coronamaatregelen. Hoe komt het dat dit protest zo groot geworden is in Canada waardoor het nu zo aanstekelijk werkt in de rest van de wereld? Schrijver en spreker Angelo Meijers, actief in het Nederlandse coronaprotest, heeft negen jaar in Canada gewoond. Zijn ex-vrouw, dochters en vrienden wonen daar nog steeds. “Canadezen hebben een groot loyaliteitsgevoel”, zegt hij. “Ze zijn heel gehoorzaam, maar hebben tegelijkertijd ook een sterk vrijheidsgevoel”. In de Gemenebestlanden zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Canada waren de maatregelen de afgelopen twee jaar erg streng. Canada was er als een van de eerste bij met de prikken en er is een hoge vaccinatiegraad. In de provincie Quebec is het zelfs lange tijd verplicht geweest om binnen te blijven, de zogenaamde ‘stay at home order’. “Lange tijd waren de Canadezen loyaal aan de regering, maar nu zie ik een golfbeweging van gehoorzaamheid naar vrijheid”, stelt Angelo. “De truckers hebben het voortouw genomen en dat maakt het makkelijker voor de andere mensen om op te staan. Nu zie je pas hoeveel mensen in Canada eigenlijk tegen de dwangcultuur zijn. De truckers en mensen in Ottawa gaan niet meer weg, ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren en ook wat de provincies gaan besluiten. Blijven ze met Trudeau meegaan of gaan ze de maatregelen loslaten? In Ottawa denk ik dat de regering eerst een ultimatum gaat stellen aan de truckers. Als ze dan niet weggaan volgt er misschien wel militair ingrijpen.



 
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.




©2024 De Andere Krant.
Alle rechten voorbehouden.