De grote verbouwing van Nederland rolt gewoon door
Elze van Hamelen | Datum: 18 oktober 2025
Fotografie: Vincent Jannink | ANP
‘nota ruimte’ bepaalt hoe ons land eruit gaat zien, maar niemand heeft er aandacht voor
De demissionaire regering heeft onlangs een concept Nota Ruimte uitgebracht, die voor een groot deel zal bepalen hoe ons land er in de toekomst uit gaat zien. Het is geen geruststellend beeld: de sloop van de landbouw en visserij gaat door, mobiliteit wordt beperkt, overal komen industriële windturbines, Defensie gaat enorm veel ruimte opslokken, grote delen van het land worden onleefbaar gemaakt door verhoging van de grondwaterstanden en de komst van de wolf. Toch horen we in de aanloop naar de verkiezingen niets over deze doelbewuste ‘grote verbouwing van Nederland’. Er is geen enkele aandacht voor in het parlement. Wanneer laten politici zich horen om deze ramp te voorkomen?
Liggen de straten in uw stad open voor het aanleggen van elektriciteitskabels voor de energietransitie en datakabels voor ‘slimme’ infrastructuur? Hebt u te maken met het afsluiten van wegen, verwijderen van parkeerplaatsen, exorbitante bedragen voor de parkeergelegenheid die blijft, het instellen van 30 kilometer per uur zones binnen de bebouwde kom, het versmallen van wegen en het instellen van 60 kilometer per uur zones buiten de bebouwde kom? Deze maatregelen zijn allemaal onderdeel van de de ‘mobiliteitstransitie’ en een ‘integrale transitie van het bestaande bebouwde gebied’. Die maken op hun beurt weer deel uit van wat ik ‘de Grote Verbouwing van Nederland’ noem.
Deze allesomvattende toekomstvisie voor de inrichting van ons land is voor het eerst vastgelegd in de Nationale Omgevingsvisie van 2019. Daarna volgden verschillende documenten ter voorbereiding op een nieuwe Nota Ruimte, waarin alle ruimtelijke ordeningsplannen tot 2050 zullen worden vastgelegd. Dit is een juridisch bindend document, waaraan de politiek zich moet houden. Onlangs, op 26 september, publiceerde demissionair minister van Binnenlandse Zaken Mona Keijzer de ‘concept Nota Ruimte’. Deze ligt tot 15 december ter inzage voor reacties. Daarna worden de keuzes voor de verbouwing definitief vastgelegd in de Nota Ruimte. Zoals gebruikelijk heeft de concept-Nota weinig aandacht gehad. Er is niet eens een politiek debat over gevoerd. Terwijl in deze nota voor een groot deel de toekomst van Nederland wordt bepaald. Hoe belangrijk de Nota Ruimte is, en dat het hier daadwerkelijk gaat om een grote verbouwing van ons land, blijkt uit het feit dat in de stukken de vergelijking wordt gemaakt met de wederopbouwperiode. Toen vond, met de ruilverkaveling, de eerste ‘verbouwing’ van Nederland plaats. Maar liefst 70 tot 75 procent van het land ging op de schop om het land te herverdelen zodat het geschikt werd voor industriële landbouw. Het aantal boerenbedrijven liep terug van meer dan 400.000 in 1950 naar minder dan 50.000 in 2024. Ruim 350.000 boerenfamilies verloren hun land. We hebben nog steeds met de gevolgen te maken. Vóór de verkaveling waren boerenbedrijven klein, gemengd en grondgebonden. Ze onderhielden een rijke, biodiverse natuur, en waren biologisch voordat het woord in zwang was. Onder drang en dwang van de overheid zijn boeren overgestapt naar het industriële model, gebaseerd op schaalvergroting, scheiden van landbouw en veeteelt, en gebruik van kunstmest en pesticiden.
Deze herverdeling van land werd ingezet onder PvdA-minister van Landbouw Sicco Mansholt, onder de leus ‘nooit meer honger’. Die leus viel in vruchtbare aarde onder bewoners die net de oorlog en de Hongerwinter hadden overleefd. Het bestrijden van honger was niet het enige doel van de ruilverkaveling: Nederland had tekorten op de handelsbalans en deze moesten door het produceren van overschotten vlot getrokken worden.
De huidige verbouwing heeft niets meer te maken met voedselzekerheid of met onze internationale handelspositie. Het land wordt nu verbouwd vanwege alle ‘transities’ die door de overheid in gang zijn gezet, waaronder de natuurtransitie, energietransitie, klimaattransitie, circulaire economie, stedelijke transitie, digitale transitie en mobiliteitstransitie. Deze vloeien allemaal voort uit de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN en uit gerelateerde EU-wetgeving en internationale verdragen. Naast die transities is ruimte nodig voor het oplossen van het woningtekort, ruimte voor de uitbreiding van het leger en om transporttaken in Navo-verband mogelijk te maken, met het oog op een oorlog tegen Rusland.
Geen van deze onderwerpen is politiek neutraal. Sterker, over veel van de onderwerpen die onder de verbouwing vallen lezen we dagelijks in het nieuws of er zijn Kamerdebatten over. Maar het grote plaatje blijft vrijwel altijd buiten beschouwing. Daarom leiden de debatten nooit tot concrete oplossingen.
Neem het voorbeeld van de wolf. Nederland heeft volgens sommige bronnen de dubieuze eer van de hoogste wolvendichtheid ter wereld. Schapenkuddes en ander vee hebben te lijden onder de ene na de andere wolvenaanval. Het eerste natuurgebied is al gesloten voor mensen vanwege een wolvenaanval, maar velen vermijden natuurgebieden uit zichzelf. Waarom gebeurt dit? De bescherming van de wolf is onderdeel van de ‘natuurtransitie’. Dit is weer het gevolg van door de VN en EU ingegeven beleid: respectievelijk de Biodiversiteitsconventie en de Habitatrichtlijn. Je kunt het probleem van de wolf niet aanpakken als je deze context niet meeneemt.
Of neem de talloze Natura 2000-gebieden die het land op een ‘stikstofslot’ zetten. Die maken ook onderdeel uit van de natuurtransitie. Ze zijn ingesteld omdat VN- en EU-wetgeving verplicht tot het uitbreiden van deze gebieden tot 30 procent van het totale land- en zeegebied in 2030, en tot het uitvoeren van ‘herstelwerkzaamheden’ in andere gebieden, zoals ‘bufferzones’ rondom Natura-gebieden. Als onderdeel van deze herstelwerkzaamheden worden op veel plekken in Nederland in en rondom Natura-gebieden nu grondwaterstanden verhoogd, met als gevolg ernstige wateroverlast voor bewoners en problemen voor boeren om hun productiequota te halen. Koeien zakken weg in het moeras en eten het gras niet. Voor landbouw is het land voor zware machines niet langer toegankelijk. Naast het verhogen van grondwaterstanden voor natuurherstel, wordt het grondwater ook verhoogd in veenweiden om het klimaat te beschermen (‘klimaattransitie’), en wordt in veel gebieden het water vastgehouden en de bodem ‘als een spons’ gebruikt in het kader van de ‘watertransitie’.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Heeft uw gemeente of provincie plannen voor het plaatsten van grootschalige windparken in uw leefomgeving? Ook de energietransitie en wat daar bij komt kijken is integraal onderdeel van de grote verbouwing. Daarom wordt vruchtbare landbouwgrond opgeofferd voor velden vol zonnepanelen, moeten er 48.000 transformatorhuisjes worden gebouwd en moet 100.000 kilometer aan kabels worden aangelegd (twee keer de aarde rond) voor 2050. Als gevolg van deze transitie staan nu 14.000 bedrijven op een wachtlijst voor toegang tot het stroomnet. De kosten rijzen de pan uit en zijn direct voelbaar in de portemonnee van de burger, ten eerste rechtstreeks door stijging van de energiekosten, daarnaast vanwege prijsverhogingen van andere producten vanwege diezelfde energiekosten. De ene na de andere fabriek sluit. Een op de vijf mkb’ers denkt erover te stoppen en conferenties met als thema ‘Hoe vertrek ik zo snel mogelijk met mijn bedrijf’ trekken volle zalen. Een op die drie internationale ondernemingen denkt erover naar het buitenland te vertrekken. Investeringen worden niet langer in Nederland gedaan. Kortom, het verbouwingsbeleid leidt tot het proces van de-industrialisatie waar we midden in zitten.
Omdat steeds meer bewoners tegen windparkplannen in opstand komen, legt de regering meer nadruk op wind aan zee. Daarnaast worden de ‘natuurgebieden’ op zee uitgebreid in het kader van de natuurtransitie. Voor vissers is er daardoor inmiddels nauwelijks ruimte meer. Van de grote Nederlandse kottervloot is inmiddels weinig over. In 2023 werd de halve boomkorvloot gesloopt na het aanbieden van een saneringsregeling. Vroeg je je al af waarom de vis zo duur is geworden of waarom er bijna geen verse Noordzeevis meer bij de visboer te verkrijgen is?
Verschillende steden, waaronder Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam, mikken erop in 2050 ‘nulemmissiezones’ te zijn. Dan hebben we het over de ‘mobiliteitstransitie’. Het betekent dat u straks niet langer meer met uw diesel- of (oudere) benzineauto de stad in mag. Om na te gaan of u wel mag rijden in een bepaald gebied met een bepaald voertuig, wordt de publieke ruimte uitgerust met camera’s die ‘intelligente toegang’ bewaken.
Daarnaast maakt het aansturen van diverse ‘kwaliteiten’ in de leefomgeving onderdeel uit van de grote verbouwing. Denk bijvoorbeeld aan luchtkwaliteit. Die kan worden gemeten met ‘slimme’ lantaarnpalen. Die kunnen ook worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals wifi-tracking en spraak- en gezichtsherkenning. Welke partijen de data verzamelen en wie er verder toegang toe heeft en eraan verdient is veelal onduidelijk. De Andere Krant berichtte eerder over inwoners van Renkum die bij de gemeente de contracten opvroegen met betrekking tot dataverzameling. De gemeente wilde deze niet vrijgeven.
Een speerpunt van het verbouwingsbeleid dat niet te maken heeft met een ‘transitie’, is het bouwen van huizen om het schrijnende woningtekort op te lossen. Dat woningtekort heeft vele oorzaken, maar kan niet los worden gezien van de massa-immigratie. Voor 2050 zullen er 1,65 miljoen nieuwe huizen bijgebouwd moeten worden, is in de concept-Nota van Keijzer te lezen. Zouden we die huizen nodig hebben, wanneer er onder de kabinetten Rutte geen 1,5 miljoen migranten waren binnengelaten, en wanneer de bevolking naar schatting vanwege diezelfde migratie, niet met nog eens twee miljoen mensen zou toenemen? De oorspronkelijke bevolking groeit niet. Het aantal kinderen dat geboren wordt, ligt onder de vervangingsratio. Wanneer we schaarse ruimte vrijmaken voor huizenbouw, is dat voor een groot gedeelte om migratie te accommoderen.
Een ander programma dat deel uitmaakt van de grote verbouwing is het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. De jacht op terreinen voor Navo-oefeningen en voor opslag van wapens en ander materiaal is in volle gang. Ook dit is geen politiek neutraal beleid: het maakt deel uit van de oorlogszuchtige houding van Nederland en de EU, die, zo lijkt het, aansturen op een derde wereldoorlog. Als straks de Nota Ruimte wet is geworden, valt er aan dit programma niet meer te tornen.
Bijzonder aan de grote verbouwing is dat zij meer ruimte nodig heeft dan er is. Keijzer stelde in een debat van de commissie voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening op 2 oktober 2024: “Wij hebben gewoon niet meer de luxe om te denken dat wij alles wat wij in dit land willen, onder de bestaande juridische regels voor elkaar kunnen krijgen, want dan heb ik twee keer Nederland nodig. Ik vind de uitspraak ‘something has got to give’ altijd zo mooi, dat klinkt zo fantastisch. Dat betekent eigenlijk: we zullen met elkaar moeten bewegen en keuzes maken, want anders hebben we twee keer Nederland nodig.” Het ruimtegebrek is de reden waarom het Rijk ‘de regie op de ruimtelijke ordening’ overneemt van lokale overheden, zo kunnen we in beleidsstukken lezen. Nog een reden tot zorg.
De Nota Ruimte en alle keuzes die daarin gemaakt worden, hebben enorme gevolgen op het gebied van economie, welvaart, ondernemerschap, voedselzekerheid, leefbaarheid, privacy, oorlog en vrede. Wanneer deze overkoepelende visie voor Nederland in beleid is vastgezet, hebben de ambtenaren een mandaat om het beleid uit te werken. De politiek staat dan grotendeels buitenspel. We hebben de afgelopen tijd gezien hoe dit werkt in het stikstofdossier, dat doordendert — welke partijen er ook aan de macht zijn.
Hoog tijd voor de politieke partijen om wakker te worden en het debat aan te gaan over de concept-Nota Ruimte. Ook bewonersgroepen en ondernemers zouden er goed aan doen de concept-Nota te lezen, erop te reageren en druk uit te oefenen op de politiek om de koers te wenden voor het te laat is en we voor de komende 25 jaar vastzitten aan rampzalig beleid dat het land zoals we dat kennen, volledig zal slopen.
Zie onderzoek De Nederlandse boeren en vissers, ondermijning van eigendomsrecht en de voedselvoorziening: dakl.nl/ondermijning-eigendomsrecht-en-voedselvoorziening
Lees meer over de verbouwing, bestel: dakl.nl/boek-de-grote-verbouwing
Boek een lezing over de verbouwing: dakl.nl/boek-lezing-groteverbouwing
Ontwerp-Nota, alle documenten: dakl.nl/ontwerpnota-ruimte
Dien een zienswijze in op de concept-Nota Ruimte: dakl.nl/platformparticipatie
Megawindturbines die de leefomgeving van mens en dier verpesten‚ ‘nulemissiebeleid’ waardoor ondernemers de stad niet meer in kunnen met dieselbusjes‚ smart city-apparaten zoals 5G‚ wifi-trackers en sensoren in lantaarnpalen die de privacy en gezondheid van burgers aantasten‚ wateroverlast als gevolg van ‘vernattingsbeleid’‚ wolven die recreatie onmogelijk maken‚ de komst van oefenterreinen voor Defensie — op allerlei manieren wordt de leefomgeving van burgers bedreigd. Steeds meer mensen komen hiertegen in verzet. Ze spreken in bij raadsvergaderingen of zetten acties op touw om de controle over hun omgeving terug te pakken.
Wij zijn ervan overtuigd dat burgers op lokaal vlak veel kunnen bereiken. Zeker als we verbinding maken met elkaar. Daarvoor is deze nieuwe rubriek bedoeld. Hierin belichten wij wekelijks een lokaal initiatief waarmee burgers zich teweerstellen tegen plannen die hun leefomgeving aantasten. Alle initiatieven zullen bij elkaar worden gebracht op een aparte website van De Andere Krant (in ontwikkeling). Wij hopen dat mensen hierdoor elkaar weten te vinden en niet zelf steeds opnieuw het wiel hoeven uit te vinden.
Ben jij bezig met een lokaal initiatief waarvoor je aandacht wilt vragen en dat ook voor mensen elders in het land relevant is? Neem dan contact op met de redactie: redactie@deanderekrant.nl o.v.v. De Grote Verbouwing.