Scroll Top
Nieuws of Column?:
NIEUWS
Breaker:
-
2025 - Uitgave 22

Grootste uitbreiding krijgsmacht sinds 1933 neemt Nederland op de schop

Hendriëlle de Groot en Ido Dijkstra 
Datum: 1 juni 2025

grootste-uitbreiding-krijgsmacht-sinds-1933

Defensie onteigent bedrijven, gaat oefenen in Natura-2000 gebieden, laagvliegen over heel Zeeland, Lelystad Airport in gebruik nemen

Defensie heeft aangekondigd op 57 locaties in Nederland faciliteiten te confisqueren, natuur- en landbouwgebieden te claimen, tientallen woningbezitters te onteigenen en ondernemers hun bedrijf af te pakken. Vrijwel de gehele provincie Zeeland wordt laagvlieggebied voor helikopters en zelfs Natura 2000-gebieden worden opgeofferd. Vooral Flevoland wordt zwaar getroffen. De commerciële luchtvaart mag al jarenlang niet vliegen op Lelystad Airport vanwege stikstofnormen, maar Defensie mag de luchthaven nu wel gebruiken voor F-35-gevechtsvliegtuigen. Vergunningen zijn voor Defensie geen obstakel.

Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman maakte op 23 mei het ­Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD) wereldkundig, de blauwdruk voor de grootste uitbreiding van de krijgsmacht sinds 1933. “De wereld wordt onzekerder, we moeten dus uitbreiden. Niet omdat ík dat wil, maar omdat het gewoon noodzakelijk is om onze manier van leven veilig te houden”, zei hij. De krijgsmacht claimt in het NPDR 57 locaties door heel Nederland en trekt zich daarbij niks aan van vergunningen en wetgeving die voor ‘gewone’ boeren en bedrijven wel gelden, zoals stikstof­afspraken, of past indien nodig de regels naar eigen believen aan (zie kader).
In het bijzonder de jongste provincie van Nederland, Flevoland, wordt zwaar getroffen door de eigen Defensie. “Flevoland kleurt legergroen”, kopte Omroep Flevoland. De headline leest vrolijk weg, maar uit het artikel blijkt dat veel bewoners vrezen voor groot leed. De inwoners van hoofdstad van de provincie kregen bijvoorbeeld te horen dat zij rekening moeten gaan houden met veel meer overlast rond Lelystad Airport, want de luchthaven zal gaan dienen als uitvalsbasis voor F-35’s, gevechtsvliegtuigen die structureel de officiële geluidsnormen overschrijden. 

De aangekondigde komst van het oorlogs­tuig naar Lelystad Airport heeft om meerdere redenen tot verontwaardiging geleid. Plaatselijke en provinciale politici voelen zich geschoffeerd ­omdat zij al jaren vergeefs lobbyen om de luchthaven tot dependance van Schiphol te maken. Vanwege zorgen over klimaat, stikstof en gezondheid van omwonenden blokkeert Den Haag die plannen nog altijd. Nu Defensie een extra F-35-uitvalsbasis — naast Volkel en Leeuwarden — nodig heeft, zijn de bezwaren ineens niet belangrijk meer. Het zorgt voor veel onvrede, bijvoorbeeld bij de burgemeester van Lelystad, Mieke Baltus. “Voor Lelystad is het — zoals keer op keer aangegeven — onbespreekbaar en onaanvaardbaar dat er alleen jachtvliegtuigen komen, zonder maatschappelijk en economisch rendement voor de omgeving”, aldus de CDA-politica. “Na vijftien jaar wachten laat ook de huidige politiek in Den Haag zich kennen als onbetrouwbare partner.”

Voor direct omwonenden van de luchthaven is de bezorgdheid niet alleen economisch getint. PVV-minister van Infrastructuur Barry Madlener is bezig draagvlak te creëren voor commerciële luchtvaart op Lelystad en de verwachting is dat Den Haag daar alsnog akkoord mee zal gaan om Flevoland te vriend te houden. Dat gaat betekenen dat er nog meer vliegverkeer- en klimaatoverlast komt voor mensen die in de buurt van de luchthaven werken en/of wonen. “Wij vinden de combinatie van de F-35’s in combinatie met burgerluchtvaart totaal onaanvaardbaar. En dan wordt er vanuit de lokale politiek geroepen dat Defensie alleen welkom is samen met burgerluchtvaart, dat valt zo rauw op je dak. Als dat doorgaat dan hebben wij heel veel overlast”, aldus Sietse Zeinstra, die in het verlengde van de landingsbaan zijn woning en boerenbedrijf heeft. Voorzitter Dirk Bruins van Land- en Tuinbouworganisatie Nederland Noord spreekt namens meerdere boerenbedrijven als hij het heeft over een “immense impact” op het boerenleven. Sommigen moeten verkassen om ruimte te maken voor Defensie. “De grond wordt je onder de voeten weggeslagen als je hoort dat jouw woon- en werkplek, vaak al generaties in de familie, wordt ingenomen. Voor deze ondernemers is dit ronduit verschrikkelijk nieuws. LTO Noord zal hen met raad en daad bijstaan.”

Ook elders in de polder dropte Defensie een spreekwoordelijke bom. Ze deelde mee dat het Ketelmeer, nota bene Natura 2000-gebied, is aangewezen als laagvlieggebied voor helikopters. In Zeewolde claimt Defensie vruchtbare landbouwgrond om een megakazerne van ruim 600 hectare te kunnen bouwen, waar binnen 15 jaar zo’n 7000 militairen gestationeerd moeten worden. Gevolg, minstens negen agrarische bedrijven en dertien woningen dienen te verdwijnen. Flevolanders kunnen nog wel een bezwaarschrift indienen, maar gevreesd wordt dat dit slechts is om de schijn van een officiële procedure in stand te houden. Sommigen proberen zich te verzetten via een petitie. “Dit prachtige agrarisch gebied, van grote waarde voor de voedselzekerheid en hét visitekaartje van de provincie, moet beschermd worden tegen de negatieve impact van zo’n grootschalige kazerne”, aldus de initiatiefnemers achter het online bezwaarschrift Zie af van de megakazerne in Zeewolde, inmiddels ruim 4500 keer ondertekend.

Caren Gigengack is vorig jaar november verhuisd naar de Flevopolder, maar kreeg vorige week spontaan spijt van haar beslissing. “We kwamen hier juist voor de ruimte en de stilte, na jaren in Haarlemmermeer. Maar nu komen hier helikopters. Dan is het gedaan met de rust.” Zij vertelt dat Zeewolde meerdere stilte- en natuurgebieden kent, zoals ‘de Stille kern’. “Je mag hier niet met een brommer door het stiltegebied, maar straks mogen er wel tanks en helikopters komen. Leg mij dat maar eens uit”, zegt ze. “Boeren moeten hier weg vanwege Natura 2000, maar Defensie mag kennelijk doen wat ze wil.”

Defensie gaat niet alleen in Flevoland, maar overal in Nederland uitbreiden. De kleine greep uit de 57 voorkeurslocaties, die allemaal te vinden zijn op defensiedichtbij.nl. 

In de bossen bij Staphorst is Defensie van zins een nieuwe munitieopslag aan te leggen, vlak bij het recreatiegebied De Zwarte Dennen, in ruil voor onder andere een ongelijkvloerse spoorkruising op het traject tussen Zwolle en Meppel. Op dit moment wordt er 15 hectare munitie opgeslagen, dit zal met 55 hectare worden uitgebreid. Bewoners beklagen zich over het gebrek aan inspraak. 

Ook in de Friese Kollumerwaard, waar Defensie aanvankelijk een springstoffenoefenterrein wilde aanleggen, komt hoogstwaarschijnlijk een opslagplaats waar ongeveer 480 zeecontainers met munitie opgeslagen kan worden. Het is nodig om “snel te kunnen reageren op dreigingen uit het buitenland”.

Het ministerie van Defensie heeft bijna heel Zeeland tot laagvlieggebieden voor helikopters aagewezen. De acht nieuwe laagvlieggebieden komen bovenop de twaalf laagvlieggebieden die er nu al zijn. Volgens staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman zijn de extra laagvlieggebieden nodig om te zorgen dat de piloten goed kunnen oefenen in verschillende omstandigheden. Nu mag er tot maximaal 50 meter hoogte worden gevlogen, maar met de nieuwe plannen mogen de heli’s net boven de grond vliegen. 

In Limburg wil Defensie op de Weerterheide een grootschalig militair oefendorp realiseren. De locatie ligt deels in een beschermd Natura 2000-gebied en grenst aan woonpercelen en stiltegebied. Het plan voorziet in oefeningen met helikopters, drones en zware voertuigen. Bewoners maken zich zorgen over geluidsoverlast, veiligheid en de impact op natuur en leefbaarheid. 

Een van de getroffenen is Hans Mathijsen, een advocaat die namens zijn familie spreekt. Twee van hun huizen, waaronder het Laothuis en een boerderij op de Russels, liggen binnen het plangebied. Hoewel hij begrip heeft voor de militaire noodzaak, stelt hij dat er betere alternatieven zijn. “In Polen of Oost-Duitsland kun je voor minder geld meer ruimte krijgen, zonder mensen uit hun huizen te zetten. Ik heb die mogelijkheden zelfs aangedragen. Maar Defensie hield de boot af. Voor de prijs van wat men hier wil uitgeven — zo’n 100 miljoen euro voor 700 hectare — kun je in Polen of Oost-Duitsland een volledig oefendorp inclusief verplaatsingscomponent opzetten. Ik heb zelf contact gelegd via de Duitse ambassade en het Poolse ministerie van Defensie. Daar waren de deuren open. Maar het Nederlandse ministerie hield alles af, zegde afspraken af.”

Mathijsen noemt het beleid een morele misser: “We hebben het hier niet over kale grond. Dit is cultuurhistorisch gebied dat door onze familie tot leven is gebracht. En Defensie lijkt daar geen oog voor te hebben.” Ook de manier waarop het ministerie omgaat met communicatie richting burgers en lokale overheden, vindt hij onaanvaardbaar. “Ze zeggen dat ze graag in gesprek gaan met bewoners, maar in werkelijkheid hebben ze anderhalf jaar lang alles gedaan om juist níet in gesprek te gaan. Ze ontwijken bewust de dialoog.”

Digitaal abonnement voor € 7,50 per maand

De 57 ‘voorkeurslocaties’ moeten nog een officieel akkoord krijgen van het kabinet, maar dat lijkt een formaliteit, omdat er slechts een kleine minderheid is die naar vrede streeft in plaats van oorlogsvoorbereidingen. Het ministerie van Defensie is op de achtergrond al lange tijd bezig alle regelgeving en vergunningen naar haar hand te zetten, zo legt ze uit in de Defensiekrant. “De papierwinkel moet worden geactualiseerd om militairen goed te kunnen blijven opleiden en trainen”, staat in een artikel getiteld ‘Weer in controle komen’.

Hoe kan het dat gewone burgers en bedrijven in een bureaucratisch web terechtkomen als ze willen uitbreiden, maar Defensie zonder al te veel problemen land of zelfs woningen en bedrijven kan claimen? Ruud Braak, programmamanager vergunningen van Defensie, legt het uit in de Defensiekrant. “De Inspectie Leefomgeving en Transport erkent dat Defensie gezien de verslechterde veiligheidssituatie in de wereld een bijzondere organisatie is met bijzondere behoeften. Want welk bedrijf gooit er nou bommen en vuurt kanonnen af, om maar wat te noemen? Daar horen dan ook bijzondere vergunningen bij, die niet een-op-een kunnen worden overgenomen van civiele bedrijven die volcontinu produceren op de grens van wat ze mogen. Daar moet de politiek een duidelijke keuze in maken.”

Braak vergelijkt ‘defensievergunningen’ dan ook met “een brede rivierbedding waar een lange brug over is gebouwd. Meestal bevat de brede bedding maar een smalle stroom water, maar af en toe na zware regenval is de hele bedding nodig. Daarom overspant de brug in rustige tijden ook relatief veel land. Dat is met vergunningen ook zo.” 

Niet alles lukt met het updaten van de vergunningen. Om ervoor te zorgen dat eventuele tekortschietende vergunningen kunnen worden omzeild, is de Wet op de Defensiegereedheid in de maak. “Deze moet Defensie in uitzonderlijke gevallen de ruimte bieden om bijvoorbeeld meer te vliegen en te schieten dan in de vergunning staat. Maar alleen als de gereedheid van de krijgsmacht in het geding komt. Dan gaat het voorbereiden op het daadwerkelijk uitvoeren van de grondwettelijke taak van Defensie om Nederland en Navo-bondgenootschap te verdedigen voor op bestaande (milieu)vergunningen”, legt Braak uit. “Dat wringt dus enigszins. Maar onze veiligheid gaat boven alles. Ook zelfs dan houden we nog zoveel mogelijk rekening met de omgeving en omwonenden.” Wanneer deze wet klaar is, is nog onduidelijk. Na indiening moeten eerst de Tweede en Eerste Kamer akkoord gaan.

Grote verbouwing van Nederland

Megawindturbines die de leefomgeving van mens en dier verpesten‚ ‘nulemissiebeleid’ waardoor ondernemers de stad niet meer in kunnen met dieselbusjes‚ smart city-apparaten zoals 5G‚ ­wifi-trackers en sensoren in lantaarnpalen die de privacy en gezondheid van burgers aantasten‚ wateroverlast als gevolg van ‘vernattingsbeleid’‚ wolven die recreatie onmogelijk maken‚ de komst van oefenterreinen voor Defensie — op allerlei manieren wordt de leefomgeving van burgers bedreigd. Steeds meer mensen komen hiertegen in verzet. Ze spreken in bij raadsvergaderingen of zetten acties op touw om de controle over hun omgeving terug te pakken.

Wij zijn ervan overtuigd dat burgers op lokaal vlak veel kunnen bereiken. Zeker als we verbinding maken met elkaar. Daarvoor is deze nieuwe ­rubriek bedoeld. Hierin belichten wij wekelijks een lokaal initiatief waarmee burgers zich teweer­stellen tegen plannen die hun leefomgeving aantasten. Alle initiatieven zullen bij elkaar worden gebracht op een aparte website van De Andere Krant (in ontwikkeling). Wij hopen dat mensen hierdoor elkaar weten te vinden en niet zelf steeds opnieuw het wiel hoeven uit te vinden.

Ben jij bezig met een lokaal initiatief waarvoor je aandacht wilt vragen en dat ook voor mensen elders in het land relevant is? Neem dan contact op met de redactie: redactie@deanderekrant.nl o.v.v. De Grote Verbouwing.

Deel dit artikel:

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.