De verborgen werkelijkheid achter het Balenciaga-schandaal
Campagnebeeld van Balenciaga, inmiddels teruggetrokken materiaal
💨
teddyberen in bondagekleding
teddyberen in bondagekleding
Datum: 19 december 2022
Cultuur
Ido Dijkstra, Ella Ster
Modelabel Balenciaga raakte vorige maand zwaar in opspraak door twee seksueel getinte reclamecampagnes waarin kinderen centraal stonden. Creatief directeur Demna Gvasalia verklaarde de marketingblunder als een “verkeerde artistieke keuze”. Zo werd het in de media ook afgedaan. Er is echter veel bewijs dat het wel degelijk ging om een bewuste campagne met satanische achtergronden, met diepe wortels in kindermisbruikpraktijken.
Het Balenciaga-schandaal begon vorige maand nadat het label in diverse modeshoots voor de campagnes Gift Shop en Spring 23 onder andere kleuters met teddyberen in bondagekleding vastlegde. Een ander jong kind is poserend voor een bed gefotografeerd, zo opgesteld dat de woorden op het dekbed achter het meisje als ‘hot escorts’ gelezen kunnen worden. Op de voorgrond liggen onder andere BDSM-strings. Balenciaga’s modieuze handtas ‘Hourglass Bag’ is rustend op een stapel papieren vastgelegd. Wie inzoomt op het document, ziet dat het gaat om documenten over de rechtszaak Ashcroft vs Free Speech Coalition: een proces dat ervoor zorgde dat virtuele beelden en video’s van seksueel misbruik van kinderen legaal zijn in de Verenigde Staten.
Creatief directeur Demna Gvasalia deed de campagne af als een ‘marketingblunder’. Dat komt voor veel mensen ongeloofwaardig over. “Het is beangstigend te bedenken hoeveel volwassenen hierbij betrokken moeten zijn geweest”, schrijft iemand op sociale media. “Ouders, fotografen, creatieve directeuren, copywriters, webdesigners, medewerkers van ontwerpbureaus, producenten, managers en adverteerders. En niet één van hen dacht ‘wacht eens even’?”
Wie iets meer weet van satanisme en ritueel kindermisbruik is duidelijk dat de campagne wel degelijk diepere intenties heeft. Zo is in de fotoshoots gebruik gemaakt van een wit konijn – op zichzelf al een symbool van kinderhandel – met een rood en een blauw oog. Dit is een verwijzing naar adrenochrome: oxidatie van adrenaline. Dit wordt ook wel het drug van de elite genoemd, verkregen na kindermarteling, zo onthulde onder anderen oud-Hollywood-ster Mel Gibson in het verleden al eens.
De zwarte ogen van de gebruikte teddybeer in de Gift Shop-campagne doen denken aan panda-ogen. Die staan voor een verwijzing naar de bloeduitstorting rond de ogen die ontstaat na ernstig misbruik. Op een andere foto is een plakrol met letters zo neergelegd dat alleen de letters ‘baal’ zichtbaar zijn. Duidelijk is dat de hele tekst op de tape Baalenciaga is, oftewel het modemerk voor de gelegenheid met twee A’s gespeld. Dit is een verwijzing naar Baäl. In de Bijbel staat dat deze afgod kinderoffers bracht. Er zijn christelijke theologen die stellen dat Baäl de satan zelf is – volgens de Bijbel de tegenstander van God.
De in opspraak geraakte shoots zijn niet de enige reden om Balenciaga te linken aan kindermisbruik en satanisme. In een oudere campagne van het merk, is het boek As sweet as it gets van kunstenaar Michaël Borremans lijdend voorwerp. De Vlaming maakte een serie schilderijen met naakte kinderen met geamputeerde ledematen. Ook de verantwoordelijken voor de recent in opspraak geraakte fotoshoots hintten in het verleden vaak op de duistere onderwerpen. Hoofdstyliste Lotta Volkova heeft op haar inmiddels afgezonderde Instagram-profiel in het verleden opmerkelijke foto’s gedeeld van onder andere ingetapete kinderen, duivelsrood geverfde poppen en een duivelsaanbiddingritueel van een gemaskerde man met een pentagram op de achtergrond. Gvasalia en Volkova zijn allebei bevriend met de Russische mode-ontwerper Gosha Rubchinskiy, die ook in verband is gebracht met kinderpornografie. “Iemand heeft geschreven dat de reden dat wij zo f*cked up zijn is dat Lotta, Gosha en ik opgroeiden met kinderporno en straling uit Chernobyl”, vertelde Gvasalia in een interview met mode-platform I-D Vice. De fotograaf en modellenagent verantwoordelijk voor de keuze van de modellen van Balenciaga, Rachel Chandler, zou in het verleden te gast zijn geweest op het privé-eiland van de veroordeelde zedendelinquent wijlen Jeffrey Epstein. Die plek was naar verluidt een doorvoerhaven van jeugdige seksslaven. En zo zijn er meer referenties en voorbeelden die de wenkbrauwen doen fronzen.
Het Balenciaga-verhaal doet volgens onderzoeksjournaliste Liz Crokin in aard erg denken aan Pizzagate. In 2016 kwamen via Wikileaks e-mails van John Podesta – een voormalig hoge adviseur van de presidenten Bill Clinton en Barack Obama en campagneleider voor Hillary Clinton – naar buiten. In de duizenden mails staat ‘pizza’ 149 keer in een niet voedselgerelateerde context. Het woord pizza zou in die invloedrijke kringen codetaal zijn voor seks met kinderen. Uit die mails zou volgens vele (burger)onderzoekers blijken dat er rond de Clintons een kinderpornonetwerk voor hooggeplaatste mensen bestaat. De reguliere media hebben het verhaal afgeschilderd als “een niet op feiten gebaseerde, bizarre complottheorie” (Algemeen Dagblad). Daardoor is er nooit een serieus federaal onderzoek gekomen. Onterecht, volgens Crokin. Zij stelt dat er genoeg ‘open source-bewijs’ is om erin te duiken. Zij denkt dat de media er niet in zullen slagen het Balenciaga-verhaal weg te moffelen en hoopt dat Pizzagate ook weer aan de oppervlakte komt. Op haar Substack-pagina legt ze uitgebreid de volgende stelling uit: Balenciaga is Pizzagate. “De parallellen tussen dit schandaal en wat burgerjournalisten ontdekten nadat de Podesta-e-mails waren vrijgegeven, zijn niet alleen opvallend vergelijkbaar, er zijn ook directe verbanden tussen de Clintons, hun sekshandelvrienden en Balenciaga.” Zij belooft er snel op terug te komen.
De Amerikaanse reality-ster Jeff Schroeder is er voorlopig nog niet gerust op dat er mensen ter verantwoording worden geroepen in het Balenciaga-schandaal. “Want waar is de ophef? We zijn nu weken verder. Niemand lijkt zich er echt druk om te maken dat er jonge kinderen bij betrokken zijn. Dit type gedrag kan niet ertussendoor zijn geglipt. Het is een schande. Ik verbaas me erover dat er niet veel meer mensen met borden voor Balenciaga staan en dat alle Hollywood-sterren niet onmiddellijk al hun banden met Balenciaga hebben verbroken.”
Bijenkorf
Het Balenciaga-schandaal is in Nederland opgepikt door de Stichting Free A Girl – voormalig Stichting Stop Kindermisbruik. “Biljoenenmerk Balenciaga draagt bij aan de seksuele verheerlijking van jonge kinderen”, plaatste zij op Instagram. “Dit is geen edgy ‘pr’. Dit is verschrikkelijk en zorgwekkend. Dit is crimineel.” Free A Girl riep De Bijenkorf op te stoppen met het verkopen van het merk. De Nederlandse actiegroep BlackUmbrellas, die “een ‘stem’ willen geven aan slachtoffers van Satanisch Ritueel kindermisbruik” demonstreerde op 4 december tegen het luxe modemerk Balenciaga in de Bijenkorf in Rotterdam. De Bijenkorf heeft niet gereageerd op vragen van De Andere Krant.
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?