Regeren via commissies:zo wordt de democratie uitgehold
💨
DE INVLOED VAN NIET-VERKOZEN ORGANEN
DE INVLOED VAN NIET-VERKOZEN ORGANEN
Datum: 6 oktober 2023
Democratie
Elze van hamelen
Dit artikel verscheen in De Andere Krant van 23 oktober 2021. In de krant van zaterdag 7 oktober 2023 gaat het opnieuw over de uitholling van de democratie door het verschuiven van verantwoordelijkheid.
Het verschuiven van verantwoordelijkheid. Het is een fenomeen dat zich in veel lagen van bestuur voordoet. Dit brengt grote gevaren met zich mee voor de democratie. De democratische instituties blijven overeind, maar de macht, beslissingsbevoegdheid, budget en beleidsvorming vinden plaats in niet-democratische organen, waar wel bedrijfsleven en NGO’s aan tafel zitten, niet de burgers.
“Het kabinet mag in beginsel afgaan op de
adviezen van het OMT”, aldus de uitspraak
van de rechter in de rechtszaak die advocaten Bart Maes en Elke Lenting aanspanden om de coronapas op te schorten. Het
is één voorbeeld van vele waarin verantwoordelijkheid voor beleid is verschoven
naar een niet verkozen orgaan.
Het verplaatsen van macht en invloed
naar instituties die niet onder publieke
controle vallen, is een methode die eerder
door de Russische veiligheidsdienst KGB
is toegepast. Zie de video van voormalig
KGB agent Yuri Berezmov op YouTube. Op
deze manier kan men zich erop beroepen
dat er nog steeds democratie is, terwijl
de echte macht van achter de schermen
uitgeoefend kan worden. Patrick Wood
beschrijft in zijn boek ‘Technocracy’ hoe
wereldwijde beleidsplannen – ontwikkeld
door instituties als de VN – worden uitgevoerd via internationale netwerken, die
zo zijn opgezet dat ze nationale en lokale
soevereiniteit ondergraven.
Er zijn vele voorbeelden te geven van dit
fenomeen. Zo is er de metropoolregio
Amsterdam, een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland
en Flevoland, 32 gemeenten en de
Vervoerregio Amsterdam. De regio heeft
meerdere bestuurlijke opdrachten voor
het ontwikkelen en creëren van een ‘internationale economische topregio met
hoge leefkwaliteit’. Heeft het een gemeenteraad met gekozen raadsleden?
Nee. Er zijn wel wethouders betrokken,
maar het is de vraag hoeveel invloed
raadsleden nog hebben wanneer er beleid
op regionaal niveau is vastgesteld.
Ondemocratisch
Een ander voorbeeld is het ‘Strong Cities
Network’. SCN is een wereldwijde NGO,
bij weinig mensen bekend, met 147 lidsteden, waaronder Utrecht, Den Haag en
Rotterdam. SCN “zet zich in om de uitdagingen van haat, polarisatie en extremisme
te voorkomen door lokale oorzaken achter
deze globale dreigingen te adresseren. Of het
nu gaat om intensieve capaciteitsopbouw
projecten of op zichzelf staand onderzoek en analyse, we zetten ons in om voor een
diversiteit aan leden in de behoefte aan op
bewijs gebaseerd beleid te voorzien.” Naast
beleidsontwikkeling, voorziet het SCN ook
in training, bijvoorbeeld van politie. Via de
SCN “Hate and Extremism Mapper” krijgen
lidsteden data en digitale informatie om
online risico’s te correleren met offline
gedrag. Met andere woorden, SCN helpt
drie grote Nederlandse steden om de infrastructuur op te zetten om burgers die
geen misdrijf begaan hebben preventief
in de gaten te houden. Recent konden we
zien hoe de politie in SCN stad Melbourne
‘haat en extremisme’ bestreed.
Een voorbeeld dichter bij huis: Het
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV). Dit
instituut in de bossen van Arnhem heeft
een grote hand in het Nederlandse veiligheidsbeleid, inclusief Covid. De opzet
zorgde ervoor dat gemeenten tijdens de
coronacrisis niet hun eigen veiligheidsbeleid kunnen volgen, zoals traditioneel het geval was. Het ‘Veiligheidsberaad’
– een commissie van niet-gekozen burgermeesters – overschreef de controle,
beslissingsbevoegdheid en zeggenschap
van alle wel-verkozen gemeenteraden.
Macht is daarmee gecentraliseerd en
overgeheveld naar een orgaan waar de
meeste mensen geen weet van hebben.
Dan is er de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG). Wanneer een burger
probeert een raadslid een vraag te stellen, krijgt deze daar doorgaans geen antwoord op. Is dat wel het geval, dan is de
kans groot dat een raadslid verwijst naar
VNG-beleid. Dit orgaan is niet verkozen
en hoeft geen democratische verantwoording af te leggen, maar het beleid en
richtlijnen die ze uitzet zijn maatgevend
voor gemeentebeleid.
Een technisch voorbeeld met grote gevolgen voor onze gezondheid: het
ICNIRP (International Commission on
Non-Ionizing Radiation Protection).
Overheden beroepen zich op ICNIRP-richtlijnen wanneer het gaat om elektromagnetische blootstellingsnormen.
Deze worden weer overgenomen door
adviesorganen en gemeenten. Volgens
de rechter in de Stop-5G-rechtszaak
mag de overheid daarop vertrouwen.
Maar ICNIRP is een private NGO met een
draaideur naar – en mede gefinancierd
door – telecombedrijven.
Zwevende organen
Een voorbeeld op hoger niveau: de bij
de Wereldgezondheidsorganisatie aangesloten landen verplichten zich WHO-beleid uit te voeren. De WHO is geen
democratische institutie, het kent geen
volksvertegenwoordiging. De organisatie is zelfs grotendeels gecoöpteerd
door belangen van Bill Gates en Big
Pharma, zoals WHO klokkenluidster
Astrid Stuckelberger uitlegt in een interview bij Corona Ausschuss (de Duitse
variant van de Buitenparlementaire
Onderzoekscommissie). De verplichting
om WHO-beleid te volgen ondermijnt de
nationale soevereiniteit.
En dan het OMT: hier is beleid met zeer
vergaande gevolgen overgeheveld naar
een commissie van ‘experts’. Als adviesorgaan krijgt het, zonder dat het zich
hoeft te verantwoorden, een patent op
wat ‘de wetenschap’ zou inhouden. Deze
mag vervolgens niet meer ter discussie
gesteld worden, wat op zichzelf bijzonder
onwetenschappelijk is.
Deze ‘zwevende’ bestuursorganen, met
elk hun eigen stempel en werking, horen niet thuis in een democratie waarin
bestuur aanspreekbaar, controleerbaar,
transparant en bereikbaar dient te zijn.
Beleidsontwikkeling en bestuur horen in
de handen te liggen van volksvertegenwoordigers. Deze zijn niet verkozen om
een stempel te drukken op beleid dat in
anonieme commissies is opgesteld.
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?