Nieuws Geo-politiek

Ukrainian PR Army laat westerse mainstreammedia met één mond praten

pr team oekraïne
Beeld: Daniele Franchi | Unsplash
💨

“De meest geavanceerde propagandaoorlog uit de wereldgeschiedenis”​
“De meest geavanceerde propagandaoorlog uit de wereldgeschiedenis”
Datum: 20 juni 2023
Geo-politiek

Ab Gietelink


Als Oekraïne één oorlog in het Westen heeft gewonnen, dan is het de propagandaoorlog. Ukrainian PR Army, een Oekraïens nieuwsoffensief, is een invloedrijk instituut dat erin slaagt de gehele westerse mainstreammedia een eenzijdig verhaal te laten prediken.

Ukrainian PR Army presenteert zichzelf als “een onafhankelijke non-profitorganisatie van Oekraïense communicatie-experts, die de waarheid over de Russische oorlog tegen Oekraïne delen”, zo staat op de website. Het offensief heeft zichzelf tot doel gesteld “de waarheid in de Russisch/Oekraïense oorlog te belichten en de leugen te bestrijden”.

Wereldberoemde critici als filosoof Noam Chomsky en de gelauwerde Australische journalist John Pilger hebben de Oekraïne-oorlog al “de meest geavanceerde propagandaoorlog uit de wereldgeschiedenis” genoemd. Onderzoeksjournalist Dan Cohen van het alternatieve internetstation Redacted, stelt dat Ukrainian PR Army daarin een cruciale en stuwende rol speelt. Het nieuwsnetwerk wordt aangestuurd en betaald door de Oekraïense overheid en heeft nauw overleg met partners in Washington en Brussel, volgens Redacted.

Naar eigen zeggen voorziet het nieuws­offensief 2200 kranten, magazines en tv- en radiostations met 3000 journalisten in 78 landen van informatie. De redactie maakte tot dusver 5500 nieuwsberichten en reportages. Ze produceerden meer dan 8000 berichten op sociale media en bereikten een publiek van 7,3 miljard mensen.

Deze berichten en informatie worden overgenomen in alle grote en gezaghebbende westerse nieuwsmedia, waaronder machtige nieuwsverspreiders als BBC, CNN, France24, New York Times, Washington Post en The Guardian. Een aantal westerse journalisten noemt de ‘PR Army’ ook expliciet als bron van hun informatie. De Nederlandse gevestigde media baseren hun berichtgeving grotendeels op informatie, verslaggeving en duiding van de Oekraiense zijde. Ze nemen de informatie en duiding vaak ‘een op een’ over, hooguit voorzien van de mededeling dat de berichtgeving van Oekraïense zijde ‘niet geverifieerd’ kan worden.

PR Army presenteert via zijn website een handleiding voor westerse journalisten, voor welke onderwerpen ze kunnen behandelen, welke informatie daarover beschikbaar is en welke woorden en taal ze daarin het beste kunnen gebruiken om politiek correct verslag te doen. Het is bijvoorbeeld correct het woord ‘oorlog’ te gebruiken en niet de woorden ‘crisis’ of ‘burgeroorlog’.

Interessant is dat PR Army in de westerse media de veel ­gebruikte term ­Poetins ­oorl­­og ver­werpt. Zij stellen dat een 75 procent meerderheid van de Russische bevolking “verantwoordelijk is voor het 20 jaar lang ondersteunen en financieren van de aanval op Oekraïne”. De westerse media zijn gereserveerd om in de hetze tegen de persoon Poetin ook het Russische volk als geheel te betrekken. Daarmee zou verdere escalatie richting de derde wereldoorlog alleen maar dichterbij komen.

The Ukrainian PR Army heeft een lange lijst van journalisten, politici en influencers opgesteld, die vrijwillig of onbewust ‘Russische propaganda’ verspreiden. Elke dag worden nieuwe namen toegevoegd. Het nieuwsoffensief geeft westerse media de mogelijkheid via zijn website potentiële sprekers en commentatoren te checken op hun ‘betrouwbaarheid’. Het project is betaald met subsidie van de Amerikaanse overheid.

De lijst met mediapersoonlijkheden doet denken aan de ‘dodenlijst’ van Myrotvorets (=Vredesstichter), het Oekraïense Onderzoekcentrum voor Misdaden tegen Nationale Veiligheid. Deze organisatie houdt een min of meer openbare lijst bij waarop in januari 2022, dus voor de Russische inval, al meer dan 187.000 namen stonden. Op deze almaar groeiende lijst staan tevens westerse journalisten en politici.

PR Army werkt onder meer samen met de organisatie Stop Fake, een Oekraïens ‘factcheckbureau’ dat grotendeels betaald wordt door The Open Society van de Amerikaanse miljardair George Soros. PR Army probeert niet alleen de westerse nieuwsvoorziening te voorzien van informatie, maar tevens de Russische nieuwsvoorziening te discrediteren als propaganda. “Dit omvat zowel Russia Today als andere websites die worden gecontroleerd door het Kremlin en niets te maken hebben met echte journalistiek. Ze hebben een achtergrond in het delen van genocidale retoriek tegen Oekraïners, inclusief proxy-websites voor het delen van Russische propaganda in Europa en de wereld. Door ze te citeren, legitimeren we ze als een bron van informatie, brengen we pro-Russische retoriek in het discours en versterken we de Russische propaganda”, staat op de website.

Informatie van de Russische persbureaus TASS en Ria Novosti worden door de westerse media meegenomen om de schijn te wekken dat er sprake is van ‘gewogen objectieve journalistiek’ op basis van ‘hoor en wederhoor’. In de praktijk zijn de westerse nieuwsmedia grotendeels het verlengstuk van het Oekraïense propaganda-apparaat.

 
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.




©2024 De Andere Krant.
Alle rechten voorbehouden.