Schoolsluitingen tijdens pandemie waren nutteloos

đš
Onze kinderen betaalden een blijvende prijs
Onze kinderen betaalden een blijvende prijs
Datum: 19 februari 2025
Gezondheid
Toine de Graaf

De wereldwijde schoolsluitingen behoren tot de meest omstreden maatregelen gedurende de coronapandemie. Een nieuwe studie laat zien dat ze nutteloos waren. Wat resteert is de aangerichte schade onder kinderen en adolescenten.
De wetenschappelijke studie, die onlangs is verschenen in de Journal of Infection, behoort tot de meest uitgebreide onderzoeken tot nu toe over de pandemie. De wetenschappers die de studie uitvoerden gebruikten data van diverse overheidswebsites. Ze berekenden covid-19 ziektegevallen, ziekenhuisopnames en sterftecijfers tijdens de delta- en vroege omikronperiodes in Australië, Canada, Denemarken, Finland en het Verenigd Koninkrijk. Dit gebeurde gedurende twee weken voorafgaand aan en zes weken na de heropening van scholen.
De onderzoekers keken naar de strengheid van de opgelegde volksgezondheidsmaatregelen, vaccinatiepercentages per leeftijd en PCR-testpercentages. Bij het vergelijken van de verschillende landen vonden ze geen significante verschillen in gerapporteerde gevallen. Er waren âgeen consistente patronen in ziektegevallen, ziekenhuisopnames of sterfgevallen ondanks heropeningen van scholen of wijzigingen in volksgezondheidsmaatregelenâ.
De schoolsluitingen waren bedoeld om tijdens de pandemie de overdracht van infecties te beperken. Naar schatting waren wereldwijd 1,6 miljard scholieren en studenten aangewezen op afstandsonderwijs tijdens het hoogtepunt van de schoolsluitingen. Het resulteerde in negatieve effecten op hun cognitieve, Âsociale, emotionele en fysieke ontwikkeling. Maar het had geen aantoonbare invloed op het beloop van ziekenhuisopnames en sterfgevallen als gevolg van covid-19. De onderzoekers roepen op hieruit Âlessen te trekken en de rol van scholen bij de overdracht van Âinfectieziekten beter te leren begrijpen. âVooraf goedgekeurde pandemieonderzoeksprotocollen zijn nodig, samen met documentatie van de schade van schoolsluitingenâ, aldus de onderzoekers.
De nieuwe studie heeft al tot verschillende reacties geleid. âSommige experts betwijfelden de doeltreffendheid van chirurgische maskers, de wetenschappelijke onderbouwing van de anderhalve meter-regel en de noodzaak om scholen te sluitenâ, schrijft prof. Jonathan Turley van George Washington University. âEen blijvende prijs werd betaald door onze kinderen, die zowel educatieve als psychologische schade hebben ondervonden door de sluiting van scholen. De studie bevestigt wat dissidenten al die tijd zeiden: er is geen bewijs dat dit nodig was of enig voordeel had voor de maatÂschappij.â
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?
