Boerderijwinkels boeren goed sinds coronacrisis
Boerderij Nellesteijn verkoopt al ‘Trots op de Boer’-bier en -wijn
💨
Productenlijn van Trots op de Boer uitgebreid met bier, wijn en koffie
Productenlijn van Trots op de Boer uitgebreid met bier, wijn en koffie
Datum: 5 april 2023
Economie
Simone Beer
Steeds meer consumenten kopen hun producten direct bij de boer, zo blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De ‘Trots op de Boer’-productenlijn en verschillende boerderijwinkels groeien daardoor zienderogen. “We moeten beseffen dat het eten wat direct bij de boer vandaan komt eerlijker, verser en beter is”, aldus Marieke de Velde van Trots op de Boer.
De vele omgekeerde vlaggen – symbool voor de onvrede van Nederlanders over de stikstofplannen van het Kabinet Rutte IV – brachten de initiatiefnemers van Trots op de Boer in de zomer van 2022 op een idee. “Hoe gaaf zou het zijn om de omgekeerde vlag ook op een biertje te krijgen?”, vroegen ze zich af. Inmiddels is het idee werkelijkheid. Niet alleen blikjes bier, maar ook flessen rode, witte wijn en rosé zijn te koop met de omgekeerde driekleur als etiket. Marieke de Velde, algemeen directeur van de productenlijn die bij zo’n 70 boerderijwinkels te koop is:
“Het bier en de wijn zijn sinds eind februari te koop en inmiddels zijn gemalen koffie en koffiebonen toegevoegd aan het assortiment. Aan de chocoladerepen wordt nog hard gewerkt.” Ze sluit niet uit dat er in de toekomst nog meer producten bij gaan komen.
De nieuwe productenlijn van Trots op de Boer, sluit aan bij de landelijke ontwikkeling van een grote toename van het aantal boerderijwinkels in Nederland. In 2015 waren dat er 1450, volgens Wageningen University and Reseach. Het CBS meldt dat er in 2020 al 7200 boerderijwinkels geregistreerd stonden. Volgens marktonderzoeker GfK is de omzet van boerderijwinkels in 2021 verdubbeld in de coronaperiode. In 2022 is is daar weer 14 procent vanaf gegaan. Het aantal huishoudens dat weleens aankopen doet bij de boer, is de laatste jaren ook toegenomen volgens CBS: van 11 procent in 2019 naar 17 procent in 2021.
Leuke aanvulling
Annemarie Hogendoorn, boerin en kaasmaakster bij boerderij Nellesteijn in Wassenaar, ziet deze ontwikkelingen ook. “Vooral in de coronaperiode werd het veel drukker. Mensen hebben toen bewust de lokale boer opgezocht en veel zijn klant gebleven”, stelt zij. De toegenomen vraag heeft er zelfs toe geleid dat Nellesteijn heeft besloten de oude stal te verbouwen, om daar een nieuwe winkel in te vestigen. “Deze wordt een stuk groter, zodat mensen niet meer buiten in de rij hoeven te staan.”
Begin maart voegde de boerderijwinkel de nieuwe Trots op de Boer-producten toe aan het assortiment. “Het is een leuke aanvulling”, vertelt Hogendoorn, die ook verse boerenmelk, ijs, vla en kaas verkoopt. In 2022 won haar belegen kaas zelfs de prijs voor beste boerenkaas van Nederland. “Halverwege februari kregen we een kaart door de bus waarin de nieuwe productenlijn werd aangekondigd. Toen onze boerderij als een van de verkooppunten op de website verscheen, kregen we er al gelijk vragen over. Ik schat dat we de eerste twee weken drie dozen wijn en bijna 150 blikjes bier hebben verkocht.”
Het mes snijdt aan twee kanten als het gaat om de nieuwe productenlijn, legt De Velde uit. “Enerzijds zorgt het herkenbare uiterlijk van de producten voor bewustwording en het ontstaan van gesprekken. Anderzijds worden mensen in verbinding met de boeren gebracht, omdat de producten alleen daar te koop zijn. We zien nu al dat mensen hier speciaal voor naar de boer gaan en ook meteen andere dingen kopen. Dat is mooi: door lokaal te kopen, verdwijnen er schakels uit het distributieproces. Dat maakt ons minder afhankelijk en de boer houdt er veel meer aan over.”
De eerste stap was het zoeken van een brouwerij. “Geen enkele Nederlandse brouwerij kon of durfde het aan om dit bier voor ons te produceren. Toen zijn we bij een Franse brouwerij uitgekomen, met een Nederlandse leverancier. Door het zeer betaalbaar in te kopen, blijven de prijzen laag en de producten toegankelijk”, vertelt De Velde. “De marge die boeren op de inkoopprijs rekenen, is voor henzelf. Stel dat een blikje bier voor één euro wordt verkocht, dan is 21 procent daarvan voor de boerderijwinkel. Verder is 29 procent accijns en btw, 25 procent voor de brouwerij, 10 procent voor distributie, 10 procent voor verkoopkosten en 5 procent blijft over voor onvoorziene kosten, donaties aan boeren belangenorganisaties en voor toekomstige groei van het bedrijf.”
Bestaat er een gevaar dat Trots op de Boer zichzelf in de vingers snijdt, omdat veel mensen het ongepast vinden om de nationale driekleur op zijn kop te zetten? “Het is een noodsignaal wat al honderden jaren zo gebruikt wordt. Als de noodzaak er niet meer is, kunnen we hem weer omdraaien, maar wanneer dat is weten we niet. De BBB heeft het goed gedaan bij de laatste verkiezingen, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. De tijd zal het leren”, aldus De Velde.
Lammetjes kijken
Hogendoorn is in elk geval blij met de uitbreiding van het assortiment. “De reacties zijn erg positief en er zijn zelfs mensen die hier speciaal voor naar onze winkel komen. De inkoopprijzen zijn netjes en het bier is nog lekker ook. De wijn moet ik nog proeven”, vertelt ze. Ze juicht de extra klandizie toe, maar stelt dat de boerderijwinkel niet concurreert met supermarkten. “Het gaat ook om de beleving. Je kunt hier met je kinderen of kleinkinderen bij de koeien en lammetjes komen kijken, klanten zien dat we hard werken, de producten zijn vers en lekker en in de supermarkt betaal je tegenwoordig bijna 1,30 euro voor een liter melk. Bij ons is dat nog steeds één euro. De klanten die hier komen, zijn begaan met ons en we vinden allemaal hetzelfde: het platteland moet blijven zoals het is.”
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?