Nieuws Geopolitiek

Hoe Giorgia Meloni wordt gemangeld door de EU

MeloniGemangeld
💨

De EU oefent druk uit om te bezuinigen op sociale uitgaven en de economie te liberaliseren en privatiseren​
De EU oefent druk uit om te bezuinigen op sociale uitgaven en de economie te liberaliseren en privatiseren
Datum: 21 augustus 2024
Geopolitiek

Conor Gallagher


De Europese Commissie vindt dat Giorgia Meloni meer moet doen om de Italiaanse rechtsstaat te beschermen, anders dreigen ‘maatregelen’. Waarom vindt de EU het nodig de Italiaanse premier onder druk te zetten? Volgens journalist Conor Gallagher laat Brussel hiermee zien dat de ‘rechtse’ Meloni volledig onder de plak zit van Brussel en geen kant op kan.

Op 24 juli bracht de Europese Commissie haar jaarlijkse rule of law report uit. Daarin kregen met name Hongarije en Slowakije kritiek vanwege vermeende gebreken op het vlak van de rechtsstaat. Toevallig zijn dit twee landen die het Oekraïne- beleid van de EU bekritiseren. Ook Italië kreeg een uitbrander. Dat kan gevolgen hebben: als een lidstaat niet voldoet aan de eisen die door Brussel worden gesteld, kan de uitkering van cohesie- en herstelfondsen van de EU in gevaar komen.

In theorie gaat de rapportage van de commissie over democratische normen, corruptie, de onafhankelijkheid van het rechtstelsel en van de media. In de praktijk gebruikt Brussel de dreiging om EU-fondsen stop te zetten als een vorm van financiële chantage om te voorkomen dat landen afdwalen van de neoliberale orthodoxie en de prioriteiten van de Navo. EU-‘president’ Ursula von der Leyen maakte dit duidelijk in de aanloop naar de Italiaanse verkiezingen van 2022, toen de winst van Giorgia Meloni en haar partij Broeders van Italië (FDL) zichtbaar werd. Zij tweette toen: “We zullen zien. Als de zaken een moeilijke kant opgaan – denk aan Hongarije en Polen - hebben we instrumenten.” De Poolse ‘problemen met de rechtsstaat’ verdwenen overigens op magische wijze toen de loyale EU/Navo-soldaat Donald Tusk vorig jaar tot premier werd gekozen.

De Europese Commissie beschuldigt de regering-Meloni er nu van dat zij niet genoeg doet om bepaalde wetgeving te hervormen en dat zij te veel bezuinigt op de publieke omroep – terwijl Brussel altijd zo’n voorstander is van bezuinigingen. De Commissie is ook boos op Meloni omdat de publieke omroep een ‘antifascistische monoloog’ in een van zijn programma’s zou hebben gecensureerd. Maar dit zijn ongetwijfeld niet de echte redenen waarom de Commissie Italië aanpakt. Waar gaat het dan wel om?

De EU oefent voortdurend druk uit op Italië om te bezuinigen op sociale uitgaven en de economie te liberaliseren en privatiseren. Uit niets blijkt dat Meloni en haar partij Fdl hiermee een probleem hebben. Meloni heeft een golf van privatiseringen doorgevoerd. De overheid heeft belangrijke communicatie-infrastructuur verkocht aan met de CIA verbonden private investeerders en plannen aangekondigd voor de privatisering van de staatsspoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato, de Poste Italiane, de Monte dei Paschi bank en energiegigant Eni.

Vorig jaar greep Meloni de 1 mei-viering aan om aan te kondigen dat de regering kortetermijnarbeidscontracten zal gaan bevorderen en het basisinkomen zal afschaffen. Dit levert werklozen gemiddeld 567 euro per maand op. Ze vertelde er niet bij dat ruwweg 40 procent van de Italiaanse arbeiders minder dan 10 euro per uur verdient in een land waar de gemiddelde lonen met 2,9 procent zijn gedaald sinds 1990. Miljoenen Italianen emigreren op zoek naar betere kansen, terwijl Meloni terugkwam op haar belofte om een strikt immigratiebeleid in te voeren, zodat ze meer arbeidskrachten kon importeren en de lonen laag kon blijven houden.

Dit neoliberale beleid werd geïnitieerd onder Meloni’s voorganger, de ongekozen voormalige president van de Europese Centrale Bank (ECB) en directeur van Goldman Sachs, Mario Draghi, met hulp van McKinsey. Het is algemeen bekend dat de miljarden aan uitbetalingen uit het covid-herstelfonds zouden worden opgeschort als Meloni zou afwijken van het pad van Draghi. Italië is de grootste ontvanger (208 miljard euro) uit het EU-covid-herstelfonds, maar eind volgend jaar wordt de kraan dichtgedraaid. Dus wellicht zoekt de Europese Commissie nu al naar andere manieren om Meloni bij de les te houden. Zij weet dat elke ruzie met Brussel kan leiden tot een ‘vertrouwenscrisis’ op de obligatiemarkten, die ingrijpen van de ECB nodig maakt.

Zijn er tekenen dat de door Meloni geleide coalitie twijfelt over Project Oekraïne? Niet echt. Sommigen in de regering, zoals vicepremier Matteo Salvini, laten zich soms kritisch uit over de oorlog, maar Meloni is steeds een belangrijke steunpilaar van Oekraïne geweest. Coalitiepartners als Salvini mogen stoom afblazen, zolang ze de steun aan de proxy-oorlog van het Westen in Oekraïne niet echt in de weg staan.

Er is veel geschreven over Meloni’s reis naar China, maar dat bezoek was niets bijzonders voor een Europees staatshoofd. In feite leek het sterk op het bezoek van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz in april aan Beijing. Italië en China ondertekenden enkele kleine overeenkomsten, en Meloni pleitte tijdens haar vijfdaagse bezoek vooral voor meer Chinese investeringen en een ‘evenwichtige’ handel. Ze draaide verder het verplichte riedeltje af over ‘China’s steun aan Rusland’ en ‘de Chinese ‘overcapaciteit’.

De Chinezen waren beleefd, maar dat zijn ze meestal (zolang het niet om de Duitse minister Annalena Baerbock gaat). Meloni had eerder een agressieve toon tegen China aangeslagen en vorig jaar zelfs de Italiaanse betrokkenheid bij het Chinese Belt and Road Initiative (BRI) beëindigd. Daarop is ze nu teruggekomen. Tijdens de reis van Meloni ondertekenden Italië en China een driejarig actieplan om eerdere overeenkomsten uit te voeren en nieuwe vormen van samenwerking te onderzoeken. De vraag is wat hier concreet uit zal komen. Het Belt and Road Initiative is geen lidmaatschapsorganisatie zoals de BRICS of de EU en onder het programma is in Italië nooit veel tot stand gebracht.

Meloni zal zich ook niet populair hebben gemaakt bij de recente verdeling van posten binnen de Europese Commissie. Het blok van Europese Conservatieven en Hervormers (ECR), waarvan Meloni voorzitter is (en waartoe de Nederlandse SGP en de Nieuw-Vlaamse Alliantie behoren) werd de op twee na grootste met 84 zetels, groter dan het liberale blok Renew Europe (VVD en D66), maar werd door de liberalen, christendemocraten en sociaaldemocraten buitengesloten bij de koehandel over benoemingen in de Europese Commissie. Meloni en haar partij FDL stemden daarbij vergeefs tegen de herbenoeming van Von der Leyen. Misschien is de rechtsstaat-uitbrander een wraakactie van Ursula, die bekendstaat om haar wraakzuchtigheid.

Meloni’s politieke toekomst zal hoe dan ook moeilijk zijn, of ze nu wel of niet buigt voor Brussel. Er komen problemen aan voor Italië waarbij zelfs Von der Leyen niet kan helpen. Ten eerste is er geen einde in zicht van de energiecrisis in Italië. Rome had grootse plannen om van het land een gasrotonde voor Europa te maken, maar dat gaat niet lukken. Van de geplande verhoging van de gasaanvoer uit Algerije is niets terechtgekomen. De import van gas uit Rusland wordt bemoeilijkt door de EU. Italië heeft al meer dan 100 miljard euro uitgegeven om de energiecrisis te lijf te gaan, maar kan dat niet op deze manier volhouden.

Dat komt omdat de EU Meloni het financiële mes op de keel zet. Op 26 juli werd Italië officieel de wacht aangezegd vanwege het overtreden van de heilige begrotingsregels van de EU. Italië moet nu een plan aan Brussel voorleggen en zal geen andere keuze hebben dan zwaar te bezuinigingen – misschien nog wel erger dan tijdens de eurocrisis van 2011-2014 toen de levensverwachting van armere burgers in Italië daalde vanwege de brute maatregelen. De komende economische implosie zal vrijwel zeker een einde maken aan Meloni’s tijd als premier. Ze beschikt niet over voldoende publieke steun om zo’n storm te doorstaan, noch heeft ze enige controle over de financiële instellingen die landen met een eigen munt wel hebben, zoals Hongarije.

De positie van Meloni toont eens te meer aan dat EU-landen niet meer de leiding hebben over hun eigen economie en buitenlands beleid. Die is in handen van Brussel, en daarboven van Washington.

Wat kan een gekozen leider van een EUland doen als hij wil doen wat het beste is voor zijn land en hij aan de macht wil blijven? Is de beste route te proberen de schade te beperken in de relaties met andere delen van de wereld, à la Orban, zodat de brokstukken snel bij elkaar kunnen worden geraapt wanneer de EU en de Navo uit elkaar beginnen te vallen? Volgens de Global Times is een goede relatie tussen China en Italië “binnen handbereik”. Misschien moet Rome daarna nog een manier bedenken om haar ooit zo goede relatie met Moskou te herstellen.

Dit is een ingekorte vertaling van een uitgebreider artikel van Conor Gallagher op de website Naked Capitalism (aanbevolen):


 
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.




©2024 De Andere Krant.
Alle rechten voorbehouden.