Noodkreet van piloten: vaccinaties maken vliegen onveilig
GinoPress B.V. | ANP
💨
Luchtvaart overtreedt eigen regels
Luchtvaart overtreedt eigen regels
Datum: 28 mei 2022
Gezondheid
Elze van Hamelen, Karel Beckman
“Er is een gezondheidscrisis onder piloten. Luchtvaartmaatschappijen en vakbonden moeten in actie komen, zodat de vliegveiligheid kan worden hersteld.” Zo luidt de noodkreet van de Global Aviation Advocacy Coalition, een internationale alliantie van duizenden piloten, waaronder het Nederlandse Luchtvaartcollectief gesteund door 17.000 artsen en medische wetenschappers.
De coalitie waarschuwt dat de bijwerkingen van de coronavaccinaties tot gevaarlijke situaties leiden. Ook het Nederlandse Luchtvaartcollectief met 1400 leden heeft zich bij de actie aangesloten. Voorzitter en ervaren piloot Mark Juch: “Een aantal collega’s heeft zich bij ons gemeld met vaccinatieschade, zoals hartproblemen. Als zoiets tijdens de vlucht gebeurt, is dat heel gevaarlijk. Het is een kwestie van tijd voordat het misgaat”.
De deelnemers aan de coalitie ontvangen regelmatig meldingen van piloten die vaccinatieschade opliepen, waaronder hartproblemen, bloedklonteringen en neurologische en gehooraandoeningen, stellen zij in hun verklaring. Ook piloten die bij KLM werkzaam zijn hebben zich gemeld met vaccinatieschade. Volgens de noodkreet worden de betrokken piloten niet gesteund of serieus genomen. Ze verliezen vaak hun medische certificatie, waardoor ze niet langer kunnen vliegen. De vakbonden komen te weinig op voor deze piloten of weten het eenvoudig niet, want veel incidenten worden bewust stil gehouden.
De bij de coalitie aangesloten piloten verklaren dat zij in hun opleiding worden getraind in het herkennen van risico’s en dat juist daarom veel van hen grote zorgen hebben over de risico’s van de coronavaccinaties. Zij proberen hierover in gesprek te komen met luchtvaartmaatschappijen, politici en toezichthouders, maar krijgen vaak nul op het rekest. Sterker nog, volgens de piloten overtreden de toezichthouders hun eigen regels. Die verbieden luchtvaartpersoneel onbewezen, niet-geautoriseerde medicatie te gebruiken, of deel te nemen aan medische experimenten.
“In onze Flight Safety Manual staat dat je geen medische middelen mag gebruiken of medische handelingen mag ondergaan waarvan de gevolgen op jouw functioneren tijdens je werk niet zeker zijn”, vertelt piloot Mark Juch.
“Dat geldt zeker voor de coronavaccins, die een tijdelijke goedkeuring hebben en feitelijk nog in de experimentele fase zitten. Het motto in de luchtvaart is altijd geweest: veiligheid boven alles. We hebben hele strenge medische keuringen. Als er iets mis met je is, sta je zo aan de grond. Maar nu geldt dat ineens niet meer?”
Juch is al 32 jaar werkzaam als piloot bij een grote Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Hij zegt zich “ernstige zorgen” te maken. “Een aantal collega’s heeft zich bij ons gemeld met vaccinatieschade. Van anderen weten we dat ze thuis zitten en niet meer kunnen werken, door de bijwerkingen van het vaccin. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld hartschade door myocarditis, een erkende bijwerking. Maar ik ken ook een collega die een herseninfarct heeft gehad. Deze collega’s zullen waarschijnlijk nooit meer kunnen werken.”
De opstellers van de internationale verklaring wijzen erop dat er steeds meer informatie naar buiten komt – zoals uit de zogeheten ‘Pfizer papers’ – waaruit blijkt dat de klinische proeven voor de vaccins niet deugdelijk zijn uitgevoerd, en dat medicijnautoriteiten in de VS, het VK en de EU essentiële informatie over veiligheid en effectiviteit hebben achtergehouden. En, “erger nog, dat geen van de luchtvaartautoriteiten zelf controles heeft uitgevoerd op deze data, of anderszins heeft vastgesteld wat de gevolgen zijn van coronavaccinaties voor de prestaties en gezondheid van piloten”.
Veel piloten die de vaccinatie weigerden zijn op onbetaald verlof gezet, of regelrecht ontslagen, meldt de internationale luchtvaartcoalitie. Duizenden anderen voelen zich voor het blok gezet een vaccinatie te nemen, omdat ze anders hun gezin niet langer kunnen onderhouden. “Dat heeft invloed gehad op hun mentale gezondheid”, aldus de verklaring.
Ook KLM oefent sterke druk uit op het luchtvaartpersoneel om zich te laten vaccineren, stelt Juch. Dat heeft onder meer te maken met de beschikbaarheid van het personeel. Op een aantal bestemmingen, zoals Hongkong en andere bestemmingen in China of Canada, kan niet worden gevlogen door ongevaccineerde medewerkers. Op 19 mei vond een rechtszaak plaats van pilotenvakbond VNV tegen het voornemen van KLM om vaccinatie te verplichten voor nieuw aan te nemen piloten. Juch vertrouwt erop dat de rechter dit in zijn uitspraak op 2 juni verbiedt. “Het mag niet volgens de wet.”
Hij schat dat zo’n 15 tot 20 procent van het luchtvaartpersoneel niet gevaccineerd is. Dat percentage zal alleen maar toenemen, verwacht Juch. “Als je je vaccinatiestatus wil behouden, moet je je namelijk steeds weer om de zoveel maanden laten boosteren. Bij ons melden zich steeds meer collega’s die zich daar tegen verzetten. Ze voelen zich bedrogen, het zou bij één of maximaal twee vaccinaties blijven, werd er in het begin beloofd, en dan zouden we weer ons normale leven op kunnen pikken. Hoe anders blijkt de werkelijkheid te zijn. Onze groep wordt alleen maar groter.” Bij het Luchtvaartcollectief zijn bijna 1400 mensen aangesloten, waarvan zo’n 300 piloten, en daarnaast cabinepersoneel en grondpersoneel en zelfs luchtverkeersleiders. De groep verzet zich ook tegen de mondkapjesverplichting, met name voor het cabinepersoneel. “Die moeten soms tien tot wel veertien uur met een mondkapje op werken en dat in een drukcabine waar het zuurstofgehalte sowieso al minder is omdat de cabine op zo’n 3 km hoogte zit. Dit is, wat bewezen schadelijk is voor de gezondheid, onder meer door verhoogde CO2-inname.”
Het doel van de internationale coalitie én van het Luchtvaartcollectief is de coronavaccinaties van tafel te krijgen en dat dit nooit een verplichting zal kunnen worden. “Dat willen we vooral onder andere bereiken door bewustwording te creëren bij het publiek”, zegt Juch. “Misschien gaat er pas iets veranderen als onze passagiers gaan eisen dat de gevaccineerde vliegers voorin goed en degelijk getest zijn op de mogelijke bijwerkingen van het coronavaccin? Ze moeten, terecht, gezonde vliegers eisen zodat ze met een gerust hart in een vliegtuig kunnen stappen. Er zijn al bijna-rampen geweest. Het is een kwestie van tijd voordat het een keer echt mis gaat.”
Verschillende piloten die ernstige bijwerkingen hadden na coronavaccinatie spraken zich hierover uit in een online publicatie van Children’s Health Defense.
Bob Snow, een Amerikaanse piloot bij een commerciële luchtvaartmaatschappij, begon ongeveer twee maanden na zijn vaccinatie klachten te ervaren. Na een gezondheidscontrole werd er niets opmerkelijks gevonden. Maar op 9 april kreeg hij kort na het landen van een vliegtuig vol passagiers een hartaanval. “Er ging absoluut geen waarschuwing vooraf aan mijn instorting in de cockpit. Het was letterlijk alsof iemand de stekker eruit trok”, aldus Snow.
Voor zijn hartaanval had hij geen geschiedenis van hartproblemen, waarvoor hij als piloot al tien jaar, tweemaal per jaar gescreend werd. Snow: “Ook in mijn familie komen geen hartproblemen voor”. De reden dat hij de vaccinatie nam, was dat hij anders zijn baan zou kwijtraken. “Waarschijnlijk zal ik nooit meer vliegen”, vertelt Snow. “Ik had mijn dochter willen leren vliegen, ze wil piloot worden. Dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren, dankzij het vaccin”.
Sinds zijn hartaanval ontvangt Snow veel berichten van andere piloten en luchtvaartmedewerkers met gezondheidsklachten na vaccinatie, inclusief hartproblemen. “Veel bemanningsleden zijn terughoudend met het melden van significante gezondheidsproblemen omdat ze bang zijn hun medische certificatie, die ze nodig hebben om te kunnen vliegen, te verliezen”, aldus Snow.
Landbouw piloot Cody Flint heeft een vergelijkbaar verhaal. In de tien jaar dat hij medische evaluaties onderging om zijn werk te kunnen uitvoeren is hij kerngezond bevonden. Binnen dertig minuten na zijn coronavaccinatie kreeg hij een extreme hoofdpijn en werd zijn zicht wazig. Twee dagen later moest hij werken, en tijdens zijn vlucht kreeg hij last van ernstige tunnelvisie. ”Ik draaide het vliegtuig om terug te keren en voelde een uitbarsting in mijn schedel en oren”, vertelt Flint. Hij wist op een of andere manier zijn vliegtuig toch te landen. De artsen die hem onderzochten ontkennen dat er een verband is tussen zijn klachten en de coronavaccinatie. Net als Snow, zal hij waarschijnlijk nooit meer zijn werk als piloot kunnen uitvoeren.
In het artikel komen verschillende andere piloten aan het woord, die vergelijkbare ervaringen delen. Children’s Health Defense schrijft: “De piloten die met ons spraken beschrijven een cultuur van intimidatie die ertoe geleid heeft dat veel van hun collega’s bang zijn voor professionele of persoonlijke gevolgen als ze zich publiekelijk uitlaten over bijwerkingen die ze ervaren na hun coronavaccinatie”. En: “Het lijkt erop dat online activiteiten van luchtvaartmedewerkers buiten het werk gemonitord worden door hun werkgevers, die de verzamelde informatie gebruiken als excuus om werknemers te ondervragen en lastig te vallen”.
Om de veiligheid te herstellen roept de Global Aviation Advocacy Coalition op tot de volgende acties: Waar deze nog bestaat, moet verplichte vaccinatie van luchtvaartmedewerkers worden stopgezet.
Toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen moeten weer gaan zorgen voor een cultuur waarin het melden van problemen geaccepteerd is.
Grondige en objectieve medische screening van luchtvaartpersoneel moet een hoge prioriteit krijgen, en moet gericht zijn op veelvoorkomende bijwerkingen.
Luchtvaartmaatschappijen en toezichthouders hebben beschikking over data over ziekteverzuim en het opzeggen van medische certificaten, inclusief de redenen voor het opzeggen. Deze data moet aan onafhankelijke derde partijen beschikbaar worden gesteld, zodat zij deze kunnen analyseren.
Bronnen:
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?