Nieuws Economie

Acties tegen prijsverhogingen Vattenfall

acties tegen vattenfall
Beeld: Frank Ruesink | MKFOTOGRAFIE
💨

"Zelf verantwoordelijkheid nemen, onrecht aanpakken en in actie komen"​
"Zelf verantwoordelijkheid nemen, onrecht aanpakken en in actie komen"
Datum: 11 augustus 2023
Economie

Ido Dijkstra

Ido Dijkstra

‘Systeemveranderaar’ Frank Ruesink, die bekendheid verwierf met zijn acties tegen vaccinatiedwang, is de strijd aangegaan met Vattenfall. Ruesink diende een klacht in bij de Geschillencommissie over onterechte tussentijdse tariefverhogingen door de energieleverancier en kreeg gelijk, maar weigerde een achter de schermen gedaan schikkingsvoorstel van de Zweedse energiereus. Hij heeft inmiddels honderden mensen geïnspireerd om zelf ook actie te ondernemen. “Compensatie moet er niet alleen zijn voor mensen die aan de bel trekken, maar voor iedereen die is benadeeld.”

In maart van dit jaar won een onbekende klant van Vattenfall een zaak bij de rechtbank in Amsterdam. De kantonrechter stelde vast dat het Zweedse bedrijf ten onrechte meerdere malen de energie­tarieven had verhoogd van deze klant. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bepaald dat dit slechts twee keer per jaar mag worden gedaan, namelijk op 1 januari en 1 juli, en altijd dertig dagen van tevoren moet worden aangekondigd. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag van die regels worden afgeweken.

Vattenfall oordeelde dat de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, die schommelingen op de energiemarkt met zich hebben meegebracht, zo’n uitzonderlijk geval was. De kantonrechter oordeelde echter dat de energieleverancier te kort van tevoren de wijziging heeft aangekondigd en liet ook doorschemeren dat de algemene voorwaarden te onduidelijk waren.

De activist Frank Ruesink, prominent gezicht bij de coronademonstraties, is zelf al zes jaar klant van Vattenfall en las het vonnis. “Dit geldt ook voor mij, dacht ik. Dus heb ik een brief gestuurd naar Vattenfall om compensatie te vragen, maar ik kreeg geen respons. Vervolgens ben ik naar de Geschillencommissie gestapt en kreeg ik gelijk”, vertelt hij aan De Andere Krant.

Ruesink werd na de uitspraak van de instantie die geschillen tussen aanbieders van producten en diensten en klanten behandelt, binnen een paar dagen gebeld door Vattenfall en kreeg een schikkingsvoorstel van zo’n honderd euro aangeboden. “Dat vond ik opmerkelijk, want Vattenfall is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de kantonrechter. Ze zijn het dus oneens. Ook hebben ze op mijn eerste klacht niet gereageerd. Waarom komen ze dan nu toch een schikkingsvoorstel? Ik vermoed dat ze meer ellende in de kiem willen smoren. Vattenfall heeft namelijk 2 miljoen klanten. Snel gerekend gaat zo om meer dan een miljard euro dat ze onterecht in de zak hebben gestoken. Ik heb het voorstel geweigerd, want ik vind dat compensatie er niet alleen moet zijn voor mensen die aan de bel trekken, maar voor iedereen die is benadeeld. Als klantbelang voorop had gestaan, hadden ze dit niet zo gedaan.”

Hij besloot het verhaal daarom te delen op zijn LinkedIn-pagina en richt zich daar rechtstreeks tot de CEO van de Nederlandse tak, Martijn Hagens, die in een interview heeft aangegeven mee te leven met klanten die te maken krijgen met een steeds hogere energierekening. “Ik help je graag in het realiseren van één van jouw missies: zorgen dat Vattenfall-klanten niet in de financiële problemen komen, want dit is ook mijn missie”, schrijft Ruesink onder andere op het sociale medium. Zijn relaas werd opgepikt door RTL Nieuws, dat er ook een groot artikel over plaatste. De schrijver van het boek Liefdevol Rebelleren roept mensen nu op om meer compensatie te gaan eisen bij Vattenfall, die hij beschuldigt van “oneerlijke handelspraktijken”. Zijn opzet slaagt. “Inmiddels heb ik al met meer dan zeshonderd mensen contact gehad. Het doet me erg goed om te zien dat mensen in actie komen tegen de macht van een bedrijf als Vattenfall.”

Ruesink hoopt dat ook mensen die bij een andere energieleverancier zijn aangesloten geïnspireerd raken. “Ik weet niet hoe de situatie bij de andere energiebedrijven is, maar ik hoop dat mensen in gaan zien dat het loont om in actie te komen, een brief te sturen, naar de Geschillencommissie te stappen of zelfs een rechtszaak aan te spannen. Ik weet dat het vertrouwen van mensen in de rechtspraak een knauw heeft opgelopen, maar dat gaat om procederen tegen de Staat. Het consumentenrecht functioneert voor zover ik weet nog wel. Willen we naar die nieuwe, betere wereld toe, dan moeten we zelf de verantwoordelijkheid pakken, onrecht aanpakken en in actie komen.”

Vattenfall vindt tariefwijziging “rechtmatig”


Vattenfall zelf heeft Frank Ruesink in een brief laten weten de tariefswijziging “rechtmatig” te vinden. De energiereus is van mening dat de klant “tijdig is geïnformeerd. De oorlog in Oekraïne, het tekort aan gas en de daardoor hoge inkoopprijzen maakten het redelijkerwijs ook onmogelijk om een langere aankondigingstermijn te hanteren”, staat in een brief van 18 juli. Vattenfall stelt er vertrouwen in te hebben dat de uitspraak van de kantonrechter in hoger beroep alsnog van tafel gaat. Ruesink spreekt van een “arrogante houding” van Vattenfall. “Nog los van de te kort gehanteerde aankondigingstermijn, vind ik het bedenkelijk dat zo’n bedrijf, dat in de jaren daarvoor recordwinsten heeft geboekt, bij het eerste zuchtje tegenwind de prijzen direct doorberekent aan de klanten die het al moeilijk zat hebben, in plaats van in te teren op eigen reserves.”


 
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.




©2024 De Andere Krant.
Alle rechten voorbehouden.