"deeleconomie is een mislukking"
💨
“Als mensen geen eigenaar zijn van de spullen, gaan zij er slechter mee om"
“Als mensen geen eigenaar zijn van de spullen, gaan zij er slechter mee om"
Datum: 30 juli 2023
Economie
Van de redactie
Een deeleconomie is het droombeeld van globalistische organisaties als de Verenigde Naties, de Europese
Unie, het World Economic Forum en de Nederlandse overheid. Delen van auto’s en andere bezittingen zou
de wereld een stuk duurzamer maken, is het idee. Maar volgens sociaal-geograaf Hans van Tellingen, komt
er niks terecht van dit idealisme en kunnen we na een paar jaar experimenteren de deeleconomie gerust
“een mislukking” noemen. “De deeleconomie gaat in tegen de menselijke natuur.”
Van onze redacteur
“Deelscooters, swapfietsen, deelauto’s.
Ideaal, hoor ik sommigen zeggen. We moeten immers
delen en niets bezitten”, aldus Van
Tellingen, de bekende retaildeskundige en directeur van consumentengedragsonderzoeksbedrijf Strabo,
die overweegt zichzelf verkiesbaar
te stellen bij de komende Tweede
Kamerverkiezingen voor Belang
van Nederland (BVNL), de partij van
Wybren van Haga. “De wereld zou er
beter van worden. Minder vervuiling,
minder verspilling, blijere mensen
die niets moeten hebben van ‘eigen
spulletjes’, zo is ons verteld. Maar
klopt dat wel?”
Zijn antwoord laat zich raden. Volgens de inwoner van Amstelveen
gaan mensen juist minder goed om
met spullen die ze niet bezitten. “Ze
voelen namelijk niet de verantwoordelijkheid deze te onderhouden of
erop te passen.” Treffende voorbeelden daarvan zijn te vinden op het Instagramaccount Strooiscooters, dat
foto’s publiceert van deelscooters
die zich in allerlei staten bevinden
als gevolg van baldadigheid of vandalisme. “Als mensen geen eigenaar
zijn van de spullen, gaan zij er slechter mee om. Mijn goede retail-vriend
Eef Luchies en ikzelf weten er alles
van. Bij Eef werden de scooters in
zijn voortuin neergegooid. Zo ook
bij mij voor het kantoor van Strabo
op de Herengracht in Amsterdam.
Bedrijven en inwoners die zouden
moeten profiteren van de deelscooters, hebben er nu alleen maar last
van.”
Over de kwaliteit van de deelgoederen is Van Tellingen, die in coronatijd
gefundeerd het overheidsbeleid ter
discussie stelde op Twitter, evenmin
te spreken. “Die van de Swapfiets is
niet al te jofel. Kunnen we niet beter
de degelijke kwaliteit van een Batavus
of Gazelle promoten in dit land? Dat
zijn fietsen die veel langer meegaan
en dus een stuk duurzamer zijn. Zo’n
Swapfiets kost een paar honderd euro
aan huur per jaar. Voor dat geld kun
je na een of twee jaar een uitstekende
fiets zélf kopen, die vele malen langer
meegaat.”
Ook het businessmodel achter de deelscooters, die geregeld in brand vliegen, is volgens de retaildeskundige niet sterk. “Mensen laten er echt hun auto niet om staan. Deze scooters jagen de mensen wél uit het OV en van de fiets. In mijn eigen omgeving ken ik een hoop GenZ’ers die de deelscooters een paar keer proberen, maar uiteindelijk besluiten om er toch zelf een te kopen. Al is het alleen maar omdat een eigen scooter de gebruiker identiteit verschaft. Dat lukt namelijk alleen met zelf gekochte spullen.”
Al met al zijn de deelbedrijven in de meeste gevallen verre van rendabel en dus geen verrijking voor de economie. Van Tellingen haalt diverse voorbeelden aan. Van Blendle, het door Alexander Klöpping gestarte krantenartikelendeelbedrijf, dat “altijd verliesgevend is geweest”, tot de verliesgevende Swapfiets. Ook het deelautobedrijf Mywheels en deelscooterbedrijf Felyx zijn volgens Van Tellingen weinig succesvol. Gosharing scooters is al failliet. “Hoe lang zijn er nog investeerders te vinden die alleen ‘marktaandeel’ willen kopen, zonder ook maar enige winst te genereren? Dit verdienmodel is niet houdbaar en kan dus niet eindeloos duren”, aldus Van Tellingen. “Idealisme voert vaak de boventoon bij dit soort bedrijven. Maar ‘delen' gaat tegen de menselijke natuur in.
Mensen willen hun ‘eigen spulletjes’
hebben. Het bezit op zichzelf maakt
veel mensen gelukkig.”
Al met al wordt het ideaal, een meer
duurzame wereld, niet eens bereikt. “
“Deelgoederen gaan veel sneller stuk
dan goederen die in het eigen bezit
zijn. De afvalberg neemt alleen maar
toe door de deeleconomie. Zelf rijd ik
een 17 jaar oude Audi. Met bijna een
half miljoen kilometers op de teller.
Dát is pas duurzaam. Kopen zit in ons
dna. Mensen willen kopen. Mensen
willen bezitten. De retail moet hierop
inspelen door producten te verkopen.
Het streven naar identiteit is ultiem
menselijk gedrag. En dat lukt alleen
met gekochte spullen.”
“Het streven naar duurzaamheid,
helemaal als daar te veel ‘dwang en
drang’ bij zit, leidt in veel gevallen
juist tot minder duurzaamheid”,
concludeert Van Tellingen. “Bezit
daarentegen leidt vaak wél tot beschaving, omdat mensen zuiniger
met hun spullen omgaan. Daarbij is
het eigendomsrecht het fundament
van onze Westerse samenleving”,
aldus Van Tellingen.
Volg Hans van Tellingen op
Twitter via @hansvantelling.
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?