Goedkope vluchten binnenkort verleden tijd
Fotografie: Thomaslenne
💨
Vliegmaatschappijen zullen CO2-rechten moeten bijkopen
Vliegmaatschappijen zullen CO2-rechten moeten bijkopen
Datum: 24 april 2023
Economie
Van onze redacteur
Vliegen gaat fors duurder worden in de EU de komende jaren, met name als gevolg van het klimaatbeleid.
Luchtvaartmaatschappijen moeten veel meer gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Ze krijgen een maximum ‘budget’ aan CO2-uitstoot. Voldoen ze niet aan de norm, dan moeten ze CO2-rechten bijkopen van andere maatschappijen. Tot dusver kregen de bedrijven de helft van hun CO2-rechten gratis. Dat stopt in 2026. De kosten van de nieuwe maatregel worden, in een rapport van transportanalist Alex Irving van consultancy Bernstein, geschat op 5 miljard euro alleen al in 2027.
Dit is echter nog maar het begin. Het uitstootplafond zal namelijk de komende decennia geleidelijk verder worden teruggebracht tot nul in 2050. Dit is het gevolg van het plan Destination 2050 van de EU. Dit stelt de maatschappijen voor een schier onmogelijke opgave, omdat er voor vliegtuigen nauwelijks mogelijkheden zijn om hun uitstoot drastisch te reduceren.
De onderzoeksgroep SEO Amsterdam Economics en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum schatten de kosten voor de luchtvaartsector om op ‘nul uitstoot’ uit te komen op 820 miljard euro in de periode tot 2050. De grootste kostenpost zijn alternatieve brandstoffen. Dat zouden biobrandstoffen moeten zijn. De vraag is echter of die beschikbaar zijn. Volgens een studie van de Royal Society in Engeland zou de helft van de Britse landbouwgrond moeten worden ingezet om biobrandstoffen te produceren als de Britse vliegtuigen hierop zouden moeten vliegen.
Beide rapporten stellen dat de sector deze kosten zal moeten doorberekenen aan de reizigers. Hogere vliegprijzen zullen leiden tot minder vluchten, wat de positie van de maatschappijen er niet beter op maakt. Volgens de International Air Transport Association zal het aantal vluchten bij ongewijzigd beleid wereldwijd bijna verdubbelen van 2017 tot 2040 naar bijna 8 miljard. Vliegtuigen worden verantwoordelijk gehouden voor 2,5 procent van de wereldwijde CO2-emissies.
In Engeland ontstond eerder deze maand commotie op Twitter nadat professor Norman Fenton van Queen Mary University in Londen, een illustratie liet zien uit een overheidsrapport, genaamd Fires, uit 2021, waarin wordt getoond wat de gevolgen zijn als de Britse regering de CO2-uitstoot tot nul terugdringt in 2050, zoals het plan is. Het rapport noemt er zes: alle vliegvelden in het Verenigd Koninkrijk dicht in 2030, behalve Heathrow, Belfast en Glasgow; geen vluchten meer in 2050, geen nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030, in 2050 60 procent minder autogebruik, voedselconsumptie, verwarming en energiegebruik 60 procent lager, geen biefstuk of lamsvlees meer in 2050.
De tweet van Fenton, die in januari met pensioen ging, werd 3 miljoen keer bekeken en leidde tot een storm van verontwaardiging. Hij werd zelfs uitgenodigd voor een tv-interview bij Fox News. “In de drie jaar dat ik het Covid-narratief bekritiseerde ben ik nooit uitgenodigd in wat voor mediaprogramma dan ook”, zei Fenton.
Fenton toont zich verbaasd dat het publiek “nu pas in de gaten begint te krijgen wat het klimaatbeleid voor gevolgen gaat krijgen”. In steeds meer landen neemt de onrust vanwege klimaatregelen toe. In Londen vonden onlangs grootschalige protesten plaats tegen klimaatmaatregelen die het autoverkeer nog verder beperken.
In Duitsland is het vanaf 1 januari 2024 niet meer mogelijk om een nieuw gasverwarmingssysteem aan te leggen voor woningbezitters. Bij uitval van de CV-ketel mag een bewoner voor drie jaar een vervangend gasapparaat installeren, maar die moet dan worden vervangen door een warmtepomp.
Ook in de Verenigde Staten zijn er steeds meer steden die het gebruik van aardgas verbieden, maar afgelopen week heeft een federale rechtbank besloten dat een dergelijk verbod in de stad Berkeley in strijd is met de wet. Het is mogelijk dat hierdoor ook de ‘aardgasverboden’ in andere steden zullen worden betwist.
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?