Kees van der Pijl, over Machtsuitoefening in Coronatijd
đš
Angst en Uitzondering
Angst en Uitzondering
Datum: 4 mei 2021
Mens en Macht
Kees van der Pijl, De Andere Krant Macht
De politieke wetenschap, de
wetenschap van het uitoefenen van macht, heeft zich door de eeuwen heen bezig
gehouden met de vraag, hoe men een meerderheid zover kan krijgen dat ze zich
door een minderheid laat regeren. Een van de grondleggers van de moderne
politicologie, Gaetano Mosca, betoogde in zijn Elementen van Politieke
Wetenschap uit 1896 dat dit mogelijk is door wat hij noemde een
politieke formule. Zoân formule rust op een historisch gegroeide eenheid, bijvoorbeeld
een religie, een beschaving, of de natie. Daar kan dan voor steun beroep op
worden gedaan.
Het rationele sociale contract
In de twintigste
eeuw begonnen deze verbanden aan kracht te verliezen. Het fascisme was een
laatste, fanatieke beleving van een natiestaat die het gevaar van een
socialistische revolutie moest bezweren. Na de oorlog kwam in West-Europa nog wel de Christendemocratie op om wat
er resteerde aan religieus-maatschappelijke lotsverbondenheid politiek te
exploiteren. Maar in de Verenigde Staten en in Engeland, en na de oorlog ook
bij ons, won een meer zakelijke, calculerende benadering het van de oude âvormen
en gedachtenâ. De macht kwam nu steeds meer te rusten op een rationeel sociaal
contract, gebaseerd op een klassencompromis.
Dat compromis was
mogelijk doordat de internationale financiële sector, die verantwoordelijk werd
gehouden voor de Grote Depressie van de jaren dertig, onder curatele werd
geplaatst. Omdat in veel landen de lonen stabiel bleven (bij ons op een zeer
laag niveau), kon de industrie die gebruiksgoederen maakte, de binnenlandse
markt tot ontwikkeling brengen. Het compromis bestond erin dat de
vakbonden en de PvdA mee mochten praten, mits men meeging in het
anti-communisme, in de wapenwedloop van de Koude Oorlog, alsmede in de
koloniale avonturen zoals bij ons de âpolitionele actiesâ in IndonesiĂ«.
Op die basis wilde
de meerderheid de macht van de minderheid wel aanvaarden. De belofte van
bestaanszekerheid en welvaart deed daarbij wonderen.
De uitzonderingstoestand
Zelfs in deze
'gouden jaren' was er niettemin altijd een noodrem in de vorm van de
âuitzonderingstoestandâ. Dit begrip was door de ultra-conservatieve Duitse
rechtsgeleerde Carl Schmitt tot de kern van de politieke wetenschap verheven. Schmitt was actief
geworden na de Duitse nederlaag in de Eerste Wereldoorlog, toen de Russische
Revolutie ook naar Midden-Europa dreigde over te slaan. Waar Mosca nog geloofde
in ideologie om de minderheid aan de macht te houden, was voor Schmitt de
doorslaggevende factor wie de uitzonderingstoestand kon instellen. Die mogelijkheid was ook voorzien in de
grondwet die de Weimar-Republiek had aangenomen nadat Keizer Wilhelm II met
pensioen naar Nederland was gestuurd.
Vandaag de dag kan
iedereen zien wat deze âuitzonderingstoestandâ vermag: de staat kan de grondwet
buiten werking stellen, vrijheden
opschorten en leger en politie inzetten tegen wie het daar niet mee eens is.
De oppertse
noodtoestand
De
uitzonderingstoestand die was voorzien in de Weimar-grondwet werd ingesteld in
1931, maar zelfs daarmee kon de Duitse heersende klasse de nog altijd machtige
arbeidersbeweging niet klein krijgen. Dat lukte pas toen Adolf Hitler tot
Rijkskanselier werd benoemd. Toen de SS een jaar daarna een bloedbad aanrichtte
onder de arbeidersvleugel van de NSDAP - de SA, de Sturm Abteilung - schreef
Schmitt, die zelf gevaar liep, dat het
recht zijn oorsprong heeft in het instituut van de FĂŒhrer: âIn de opperste noodtoestand wordt de
hoogste wet bevestigd... alle recht heeft zijn oorsprong in het recht op leven
van een volkâ.
'Het recht op leven', deed dienst
als magische formule die ook nu wordt gehanteerd in de uitzonderingstoestand.
Nee, er is nog geen FĂŒhrer, en die zal er ook niet komen. Onze nationale
kantoorbediende Rutte is slechts de uitvoerder van een wereldomspannende
machtsgreep die niet door Ă©Ă©n land is ingesteld. De miljardairs die samen de
wereld in eigendom denken te hebben, zijn nu degenen die de hoogste macht
uitoefenen.
Dat is de uitkomst van een proces
dat begon toen eind jaren zestig het kapitaal het klasse-compromis met de
arbeid opzegde en de financiële sector weer in ere werd hersteld. Ja, na de
instorting van de Sovjetunie, kregen de meest risicovolle speculatieve
praktijken zelfs de vrije handâtotdat in 2008 het hele kaartenhuis van
twijfelachtige schulden instortte. In die lange periode, dus vanaf de
jaren 70 tot aan de dag van vandaag, verschoof ook de politieke macht naar het
internationale niveau.
Sindsdien kan ook op dat niveau de
uitzonderingstoestand worden ingesteld. In zijn lezingen in 1977 kwam de Franse
filosoof Michel Foucault met het idee dat ook daar sprake is van
soevereiniteit. Interessant genoeg gebruikte hij daarvoor de term biopolitiek.
De biopolitieke uitzonderingstoestand overstijgt het niveau van de
afzonderlijke staat; âbioâ staat hier dus voor nationaal Ă©n voor
internationaal. Maar de macht reikt ook dieper en âneemt de leiding over het
leven zelf.â De soeverein neemt die
leiding over, aldus Foucault, ' als hij de menselijke soort wil veranderen.'
Angstscenarioâs
In de jaren
na 1991 is gewerkt aan nieuwe ideologische schemaâs, scenarioâs, gebaseerd op
angst. Een compromis zat er niet meer in. In deze angstscenarioâs worden
denkbeeldige gevaren uitvergroot tot rampen die ons allen boven het hoofd
hangen. De materiële voordelen die voorheen de beloning waren voor politiek
conformisme, mogen zijn weggevallen, angst blijft een onuitputtelijk reservoir
om mensen in het gelid te krijgen. Met behulp van deze angstscenarioâs werd wat
Patrick Zylberman noemt, een âwereldmarkt van de fantasieâ gecreĂ«erd, want in
dezelfde periode ontstonden de 24-uurs nieuwszenders en kwam het Internet op
als mondiale draaischijf voor onbeperkte informatie.
In allerlei
instituten en denktanks begon de zoektocht naar werkzame scenarioâs. Zo
deden bijvoorbeeld regeringen beroep op
The Power of Nightmares, de titel van
de BBC voor een documentaire van Adam Curtis uit 2004. Na het 'terrorisme' en
na 'Poetin' zijn nu ook 'klimaatverandering' en âhet
virusâ als nachtmerries opgedoken. Al ligt dat voor klimaatverandering wat
ingewikkelder. Als angstscenario zijn beide echter zeer werkzaam.
Pandemie van de angst
Veel meer nog dan met terrorisme blijkt, desnoods
in combinatie ermee (een bioterreuraanval), een nieuw, onbekend virus iets
waarmee de bevolking een diepe, existentiële angst kan worden ingeboezemd. Het
is een gouden greep gebleken. In mijn nog te verschijnen boek Pandemie van
de angst laat ik zien dat vanaf 1989-90 planningsbijeenkomsten hebben
plaatsgevonden over dit thema: hoe kunnen we de bevolking zover krijgen hun
vrijheid in te leveren in naam van een geheimzinnige virusepidemie?
Inmiddels weten we dat meer van de helft van de bevolking in ons land actief meedoet aan het handhaven van de uitzonderingstoestand die op 16 maart vorig jaar werd ingesteld. Medisch heeft de huidige staat van beleg nog maar weinig te betekenen. Het is de eerste pandemite waarvan het bestaan door testresultaten achterhaald moet worden. Als politieke wetenschap, als machtsuitoefening, is het een meesterzet.
Wil je meer weten?
Wil je meer weten?